GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1979 - pagina 56

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1979 - pagina 56

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

I/ZJ magazine 10 Krotten in Bombay »v

even normaal als bij ons een slechte zomer. Wellicht stompt dat af. Je zag het op tv bij die beelden van de vloedgolf in Orissa: lijken en nog 'es lijken. En dan die strakke, onaangedane gezichten van de mensen die erbij stonden..." Toch zijn er, ook hoopvolle initiatieven. ,,Henk Koetsier, tot voor kort sekretaris van de Gereformeerde kommissie voor ontwikkelingsvraagstukken, was onlangs in India. Hij bezocht daar de Janata Colony in Bombay, een sloppenwijk die helemaal door de buurtbewoners zelf was opgeknapt en opgefleurd. Toen kwam de regering met plannen voor uitbreiding van een atoomcentrum. Op de plek van de wijk moesten de tennisbanen voor het personeel komen. De bewoners hebben zich tot het eind toe verzet. Toen de slag was verloren, zijn ze en masse verhuisd en begonnen elders van voren af a a n . . . " Oosterse levensstijl e n calvinistische soberheid In totaal bracht Dick Kooiman zeven maanden door in Bombay. Sprak er met arbeiders die ,.het" allemaal nog hadden meegemaakt... proefde er de sfeer in de textielfabrieken (,,'n moorddadige hitte, een oorverdovende herrie, wat 'n omstandigheden ...") tn offerde in een plaatselijke Hindoetempel aan de godin Mahalakhsmi. ,,Tja, en dat als belijdend lid van de Gereformeerde Kerken! Maar ik was , ,heilbedürftig" - da' s het goeie woord - en wilde het allemaal ervaren. Voor mij is het heel goed mogelijk dat God zich ook hierin openbaart. Het

--5

werd echter steeds weer een teleurstelling: 't deed me helemaal niets. Toch ga ik elke keer weer. Ik vind de oosterse levensstijl, élke andere levensstijl boeiend. Vroeger speelden die andere kuituren zich ver van ons bed af. Vandaag de dag - door alle migraties - vinden die konfrontaties onder ons plaats' En het spreekt vele jongeren aan. Het anti-materialisme . .. in feite vind je onze aloude calvinistische soberheid in veel oosterse religies terug!"

Bedelaar met aapje in Bombay

Toekomstige studies Dick Kooiman's studie-objekten in de toekomst? ,,Eén ondei^werp waar ik me mee bezig ga houden is het leger in India. Da's een hele merkwaardige situatie: overal in Zuid-Azië zie je militaire staatsgrepen. Behalve in India. Het leger is hier altijd trouw geweest aan de politieke bedeling, zonder ooit eigenmachtig in te grijpen. Een ander onderwerp: het verschijnsel van de paria's, de outcasts.

't Lijkt wel onuitroeibaar. En tenslotte ga ik me bezighouden met de massale overgangen naar andere religies, zoals Islam en Christendom. Wonderiijke zaak, want de paria's worden er vaak echt niet beter van. De Islam is net zo goed een strenge godsdienst. En 't christelijk geloof betekent bijvoorbeeld dat je tijdens de oogstperiode éénzevende van je verdiensten vrijwillig voorbij laat gaan: zondagsrust."

Pijn en pantoffels... Ooit voorgoed in India wonen? Pijnlijke vraag. ,,lk voel me vaak verscheurd tussen twee krachten. Enerzijds verlang ik erg naar dat boeiende land in ontwikkeling ... anderzijds hen ik toch wel een echte hoUandse huisvader, met de pantoffels achter het beslagen raam..." Stelling 8 van Dick Kooiman's proefschrift ,,Koppelbazen, kommunisten en ekonomische krisis" luidt: ,,Het op ruime schaal en in bevattelijke termen publiceren van de resultaten van wetenschappelijk onderzoek - zoals bijvoorbeeld door het VU-Magazine wordt gedaan levert een reële bijdrage aan de demokratisering van de universitaire wereld." Hoe zit dat? Dick Kooiman: ,,Ja, vooral die bevattelijkheid spreekt me erg aan in VU-Magazine. Er heerst vaak een hele andere opvatting over demokratisering van de universiteiten, die ik de smalle opvatting noem: wél of niét een extra student in een vakgroep bijvoorbeeld. Het goede van de VU is dat zij een brede opvatting van demokratisering realiseert in een blad als VU-Magazine: de achterban informeren over wat er gedaan wordt op de universiteit aan onderzoek - en dat in begrijpelijke taal."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1979 - pagina 56

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's