GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1981 - pagina 298

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1981 - pagina 298

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het verschijnsel heet in de Verenigde Staten, waar het uiteraard ook vandaan kwam, ,,public affairs", wél te onderscheiden van,,public relations". Beekers: ,,lk zeg ook niets nieuws als ik vooral de rol van oud-politici in het bedrijfsleven daarin als heel belangrijk zie. Daar komen ze zelf ook duidelijk voor uit". In hun politieke tijd hebben ze als minister, als Kamerlid een scala van kontakten opgebouwd. Maar omdat in politiek Den Haag veel mensen slechts kort in omloop zijn, is zo'n netwerk al na een paar jaar minder belangrijk. Een heel duidelijk voorbeeld van zo'n aktieve oud-politikus is Schmelzer. We tellen bij het lijstje ondervraagde managers, zestien in totaal, maar liefst vijf oud-politici (Boersma, De Brauw, Duisenberg, Langman en Schmelzer). Zijn zij wel representatief voor de gemiddelde manager die, zoals het onderzoek leert, juist door zijn betrekkelijke onbekendheid met de politiek behoorlijk wantrouwend tegenover ,,Den Haag" staat? De vijf oud-politici kennen in beide werelden juist heel goed

Een idee van enkele topambtenaren ,, De overheid geeft veel informatie. Van meer belang is iietonoverzicf}telijke en onduidelijke karakter van gegevens. Dit kan reeds op gemeentelijk nivo verbeterd worden door bij voorbeeld de instelling van een dienstloket „bedrijfsleven" en door gestruktureerd overleg op dit nivo". (Uit: „ Topfiguren spreken zich uit") Wie de diskussienota „ Topfiguren spreken zich uit" wil bestellen kan dat doen door zich in verbinding te stellen met de onderzoeksgroep ,.Management& Politiek", telefoon (020) 5 48 69 34, ofte schrijven aan de Ekonomische Fakulteit van de VU, De Boelelaan 1105, 1068 HV Amsterdam.

de weg. Beekers: ,,We hebben hen juist om die reden gekozen. Ter kompensatie hebben we ook andere managers gesproken die geen eigen verleden in politiek Den Haag hebben. Maar het leek ons dat de kloof tussen politici en managers juist door dié oud-politici goed kon worden verwoord''. Hoe groot is die kloof volgens de beide onderzoekers?

272

Problemen van politici in kontakt met managers „Managers komen veel te laat met hun problemen naar Den Haag. Het kwaad is dan veelal al geschied en de redding komt te laat". (Uit: „ Topfiguren spreken zich uit") „/Managers betrachten geen al te grote openheid in hun informatie naarde overheid en het parlement Dit wordtin sterke mate veroorzaakt dogr de angst voor konkurrentie. Men weet niet wat er met de informatie gebeurt en welke konklusieseraan verbonden worden. Men is bang dat politici niet de nodige diskretie in acht zullen nemen". (Uit: „ Topfiguren spreken zich uit")

Beekers: ,,Er is sprake van een behoorlijke miskommunikatie. Men begrijpt elkaar niet, men spreekt elkanders taal niet. Of men wil elkaar niet begrijpen. Het heeft vaak te maken met opleiding en loopbaanopbouw, die aan weerszijden volledig gescheiden zijn verlopen. Wanneer ziet een gemiddelde ambtenaar nu een bedrijf van binnen? En hoe kan een manager nu de sfeer onder ambtenaren onderling kennen? Men kent eikaars werksfeer niet". — Dus volgens jullie gaat het niet zozeer om een belangentegenstelling maar om een psychologisch probleem? Beekers: ,,Wat zegt de bedrijfsman? Hij zegt:,, Politici? Die zitten daar maar in Den Haag en weten nergens van!" En wat zegt de politikus? ,,Een manager? Die wil alleen maar winst maken!" Men moet maar eens met elkaar rond de tafel gaan zitten om over eikaars werkterreinen geïnformeerd te worden. Wat doet u en wat doe ik? De verhouding wordt nu vooral gekenmerkt door vooringenomenheid". Toch ziet Van Helsdingen wel veranderingen in dit sombere weerbeeld aankomen. ,,De verslechterende ekonomie wordt door sommigen als oorzaak genoemd voor betere kontakten. Politici en ambtenaren maken zich in zo'n situatie veel drukker om het bedrijfsleven. Een aantal deskundigen ziet een duidelijke kentering aankomen. Dat ben ik met hen eens, maar volgens mij staat die gedeeltelijk los van de ekonomische teruggang. Men ziet gewoon dat men elkaar nodig heeft en probeert elkaar te vinden".

Beekers vertelt hoe men in de marketing vroeger van vier p's uitging (prijs, produkt, plaats en promotie) en hoe daar nu een vijfde p is bijgekomen (,,politiek"). De manager wordt politiek bewust, zich bewust van het bestaaR en het belang van politiek. Al was het alleen maar om zijn eigen voordeel beter te leren benutten doordat hij zich op de hoogte stelt van subsidies, steunmogelijkheden en premies. Het komt nogal eens voor dat men onvoldoende op de hoogte is van de mogelijkheden die hier bestaan, vertelt Van Helsdingen uit zijn praktijkervaring': Beekers doet een voorspelling. ,,Over vijf, hooguit tien jaar bestaat de kloof niet meer in z'n huidige omvang". Hoe weet hij dat? ,,Dat bleek mij uit de gesprekken met de topfiguren. De bewustwording van het bestaan van de kloof groeit aan beide kanten''. En ais we nu eens een wat linksere regering kregen, die minder liefde voor vrij opererende ondernemingen opbrengt? ,,Ook dan. Ongeacht of de regerende partijen rechts of links zijn. Het is een attitude die alom groeit. Dat wil niet zeggen dat er straks geen verschillen meer zijn tussen overheid en bedrijfsleven. Maar men praat in ieder geval met elkaar!" Oud-politici en topambtenaren zijn het beiden erover eens dat de bedrijfsmensen altijd veel te weinig naar voren hebben gebracht wat ze wilden, is een konklusie uit ,,Topfiguren spreken zich uit". Beekers: ,,Managers hebben de politiek heel lang buitenshuis gehouden. Ze schopten wel tegen de overheid maar verzuimden hun wensen onder woorden te brengen". Gingen ze ervan uit dat de politici dat wel wisten? Beekers: ,, Welnee, men vond dat die

Hoe kijken politici tegen managers aan? „Managers moeten politici veel meer informeren over de problemen waar zij mee te kampen hebben om zodoende een klimaat te scheppen waardoor deze beter oplosbaar worden. Daarentegen zijn de managers onhandig in de kontakten met de politici en pakken het kneuterig aan. Ook komt het voor dat men er een hoogmoedige en arrogante houding op nahoudt". (Uit: „ Topfiguren spreken zich uit")

vu-Magazine 10 (1981) 7 (juli)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

VU-Magazine | 483 Pagina's

VU Magazine 1981 - pagina 298

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

VU-Magazine | 483 Pagina's