GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1981 - pagina 142

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1981 - pagina 142

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

nieuwe montage. Fokke Sierksma biedt, er toch op vooruitgegaan zijn. heeft eens geschreven: „Monteren is Broeksz van de VARA vertelde me liegen door stukjes waarheid aan el- eens dat ze bij zijn omroep aanvankekaar te plakken". Ik beschik over een lijk meenden dat de leden het beste arsenaal aan voorbeelden die dat be- waren gediend met uitsluitend popuwijzen maar ik zal ze u thans besparen. laire muziek ter afwisseling van het Een tweede belangrijk element in de gesproken woord. Maar de leden zelf omroepwet is de openheid van 't be- kwamen naar voren met de retorische stel. Dat wil zeggen: nieuwe zendge- vraag of zij niet goed genoeg waren machtigden kunnen een plaatsje krij- voor een mooie uitzending van klasgen, zoals de TROS en de EO. Ze sieke muziek. moeten aan twee eisen voldoen: een Ik geloof dat je van radio en tv hetzelfbepaald aantal leden hebben, maar de kunt zeggen als van de uitvinding ook — en nu haal ik artikel 13 het der boekdrukkunst: een stap ter hemel vierde lid aan — moeten zij ,,in zodani- en ter hel. ge mate gericht zijn op de bevrediging 'k Heb nog een opmerking: sommigen van in het volk levende kulturele of zijn sterk geneigd om allerlei christelijgodsdienstige danwei geestelijke be- ke aktiviteiten op politiek, kultureel en hoeften dat hun uitzendingen uit dien maatschappelijk gebied, radio en telehoofde geacht kunnen worden van visie inbegrepen, te duiden binnen algemeen nut te zijn". Een onmogelijk een emancipatiestreven. De Vrije Uniartikel natuurlijk dat gedoemd is een versiteit bij voorbeeld is in die zienswijdode letter te blijven. Want hoe zal een ze een element in de emancipatie van overheid uitmaken wanneer uitzen- een volksdeel. De stichters van de VU dingen zodanig in een behoefte voor- hebben dat element zelf ook wel aanzien dat zijn van algemeen nut kunnen gewezen. worden geacht? Maar er was meer aan de hand. Een derde belangrijk element in de wet Ook bij de NCRV zat er meer achter is de Wereldomroep maar dat laat ik dan slechts de gedachte dat men voor uitzendingen niet afhankelijk van de thans rusten. Ik ga even de rij af: de NOS is een neutralisten wilde zijn, d.w.z. een stichting, de KRO insgelijks, evenals eigen recht op eigen programma's. de EO en de VOO. Er zijn vier vereni- Er was meer aan de orde. gingen: de AVRO, de NCRV de VARA Uit de begintijd stamt een getuigenis en de VPRO. Daar leeft nog altijd het daaromtrent van iemand wiens naam volksinitiatief voort, al is het terrein ik nu nog niet noem opdat u onbevanvan werkzaamheden ingekrompen. gen kunt luisteren: Daar leeft nog altijd het volksinitiatief „Maar het enige dat een christelijke voort, al is het terrein van werkzaam- omroep te zeggen heeft is iets dat niet heden ingekrompen. Daar heeft de in kuituur ligt maar uitgaat boven alle oligarchie nog niet het beslissende kuituur, iets dat zelfs alleen in staat is woord, ook ai sluipt zij daar stilletjes binnen als de leden hun mondigheid vergeten en zich klanten wanen. Het grote gevaar in deze tijd is dat wat aan strukturen van verenigingen is opgebouwd langzamerhand verschrompelt en in de plaats daarvan allerlei oligarchieën treden met dikwijlseen elitaire houding. de kuituur te behouden, dét iets waar De vraag aan mij gesteld was of de het bij een christelijke omroep ten ontwikkelingen op radio- en tv-gebied slotte om gaat is hetzelfde wat prikkelals een zegen voor het volk mogen de en dreef tot het vrijwaren van de omroepen van gelijkschakeling, van worden beschouwd. U weet het: sommigen ontkennen dit. de macht van de staat. Dat iets is wat Professor Gerretson vond dat je met het hoogste geschitterd heeft op Goleen radio een helse machine in huis gotha's kruisheuvei toen daar hing haalde. In het nog altijd belangwek- tussen hemel en aarde de Heiland der kende boek ,,ln de schaduwen van wereld. Schijnbaar volslagen machtemorgen" heeft professor Huizinga al loos, maar toch de majesteitelijke mabetoogd dat de radio een terugkeer is nifestatie van macht, macht om te tot de barbarij in West-Europa. Ande- gehoorzamen aan de Vader in de heren hebben erop gewezen dat een mel, ook onder de bitterste hoon — en bepaalde kulturele elite gevaar loopt aldus zijn Koninkrijk in te gaan. eraan voorbij te zien dat duizenden Dat iets is hetzelfde dat Galilese vismensen, nu ze onrechtstreeks, minder sers tot geestelijke wereldverovekonkreet en volmaakt kunnen meege- raars maakte. Dat iets is wat Luther na nieten van hetgeen het kulturele leven een zich verdiepen in de evangeliën

De VU moet een banier der natiën zijn

128

en de brieven van Paulus de absolutie van de roomse priester doet afwijzen, om vergiffenis zonder tussenkomst van kerk en aflaat, alleen te ontvangen van zijn Heiland en Heer zelf. Dat iets is de laatste grond geweest die een gelovig volk in de negentiende eeuw, toen de vrijheid van de opvoeding der kinderen door een godevijandige vrijzinnigheid werd bedreigd tot een heldhaftige worsteling voor een vrije christelijke school heeft gebracht. Dat iets is de diepste oorsprong en de grondslag van al onze vrijheidsrechten. Dat iets is het enige dat uiteindelijk waarde heeft in het leven en dat toegankelijk is voor allei^: rijken en armen, intellektuelen en eenvoudigen, kinderen en volwassenen". Dat is van prof. mr. Pieter Sjoerd Gerbrandy, een hoogleraar van de Vrije Universiteit. Stel dat ik hem zou vragen of dat ook geldt van de Vrije Universiteit, „daf/ete", dat alles, dat enige, dat nog iets anders is dan een emancipatiegedachte. Ik denk dat hij mij zou aankijken en zeggen:,,Waarom niet?" Ik kan de vergelijking tussen de VU en de NCRV nog niet kwijtraken. Er zijn natuurlijk verschillen. De NCRV ontstond uit het initiatief van die ene jongeman, wiens droom tot werkelijkheid werd, de VU op initiatief van mannen van grote bedrijvigheid, maar in beide gevallen werden het verenigingen van mondige mensen. Zonder hun trouw was alles al lang verloren gegaan. Ineens zie ik nu weer een groot verschil. De NCRV is binnen het Nederlandse omroepbestel aktief voor allen die in Nederland hun domicilie hebben. De VU dreigt volgens sommigen een streekuniversiteit te worden en haar nationale karakter te verliezen. Ik heb nu de kans het te zeggen en ik zeg het met grote nadruk: zij mag geen ogenblik uit het oog verliezen dat ze staat temidden van een wereld waar de geestelijke spanningen toenemen en het radikalisme soms angstwekkende vormen aanneemt. Gij geheel anders, staat in de brief van Paulus aan Efeze, gij hebt Christus leren kennen. Kuyper zag de mensen komen aanlopen die de ploeg en de meeltrog een ogenblik hadden verlaten om mee te werken aan de stichting van een universiteit vrij van de staat, geboren uit het volksinitiatief, in een klein land aan de Noordzee, maar zij kan zijn, móge zijn en hééft te zijn temidden van een wereld met nieuwe mogelijkheden ên nieuwe spanningen, zij heeft te zijn — om een wood van Jesaja te gebruiken — een banier der natiën. a

vu-Magazine 10 (1981) 4 (april)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

VU-Magazine | 483 Pagina's

VU Magazine 1981 - pagina 142

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

VU-Magazine | 483 Pagina's