GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1986 - pagina 59

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1986 - pagina 59

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een studentenboycot in Cape Town, oktober 1985 schreven dan bij christenen. Dood is voor ons veel meer een continuering van het leven. Dood in de Kaapprovincie is overigens niet eens meer een keuze, maar de realiteit." Hoe is het voor u om samen te werken met gereformeerde mannenbroeders als Allan Boesak en Gerrie Lubbe? (Ds. Lubbe is voorzitter van de Zuidafrikaanse tak van de Wereldconferentie over religie en vrede). Faried Esack: "Toen ik een paar jaar in Pakistan theologie studeerde, werkte ik nauw samen met christenen, met name nadat ik gemerkt had hoe christenen in Pakistan gediscrimineerd werden. Als zwarte Zuidafrikaan wist ik immers wat discriminatie is. Met de samenwerking tussen christenen en moslims heb ik geen enkel probleem. Voor het uitdiepen van dogmatische geschillen ontbreekt de tijd in Zuid-Afrika. Het is leunstoelproblematiek. Toen in Kaapstad en Johannesburg de wijken District 6 en Pageview (raciaal gemengde wijken, red.) wer-

VU-MAGAZINE - FEBRUARI 1986

den afgebroken en ontruimd als gevolg van het apartheidsbeleid werd aan niemand gevraagd of hij of zij christen, moslim of hindoe was. Onze kinderen vechten samen, worden zonder aanzien des persoons doodgeschoten. Als we samen lijden, waarom zouden we ons dan nog verder uit elkaar laten drijven. Zoals Boesak het zei: als we nu niet leren samen op te trekken dan leren we het nooit. Het is jammer dat die toenadering tussen christenen en moslims nu pas op gang komt. Vaak woonden we jarenlang naast elkaar zonder echte communicatie. Christenen keken op ons neer, ze verachtten onze toiletgewoontes en vonden dat zij wel hygiënisch waren. Als ze ons aanspraken was dat meestal in een poging ons te bekeren, met pamfletjes en bijbelteksten." 'Apartheid verdeelt, het UDF verenigt' is een van de leuzen van dat UDF. Faried Esack: „Het UDF is niet iets van buiten, wij zijn het UDF. Net zoals de Belijden-

de Kring het UDF is. (de Belijdende Kring is een kritische groep van christenen uit de naar ras gescheiden Gereformeerde kerken, die naar hereniging streven, red.) In het UDF strijden we met mensen die niet ons geloof delen, maar wel ons ideaal. Dat is op dit moment het scheppen van een rechtvaardige samenleving in ons land. Een moslimstaat? Die gedachte is ons in Zuid-Afrika vreemd. Het is niet eens onderwerp van gesprek." President Botha sloot vorig jaar een ontmoeting met mensen als Tutu en Boesak niet uit. Als u ook een uitnodiging zou krijgen, gaat u dan? Faried Esack: „Die vraag is mij ook al eens gesteld in eigen kring en toen werd erbij gezegd dat ook Nabi Musa (Mozes) naar farao ging. Mijn antwoord was dat wij al lang met Botha praten via onze nieuwsbrieven, massa-bijeenkomsten en in onze moskeeën. Zijn spionnen zitten overal en vertellen hem exact wie wat gezegd heeft. Nabi Musa ging persoonlijk naar farao. Hij had

53

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

VU-Magazine | 496 Pagina's

VU Magazine 1986 - pagina 59

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

VU-Magazine | 496 Pagina's