GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1988 - pagina 209

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1988 - pagina 209

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

gens blijken zij af en toe wegen gevonden te hebben om op een min of meer 'Nederlandse' manier met jongens om te gaan, zonder overigens datgene te doen waar hun ouders zo bang voor zijn. De norm van de maagdelijkheid voor meisjes hebben zij ook tot de hunne gemaakt. Hoewel de strenge regels hun bewegingsvrijheid sterk beperken, zijn er maar weinig meisjes die zich echt heel ongelukkig voelen. De meesten geven hoog op van de Turkse gemeenschapszin en wijzen het individualistische gedrag van veel Nederlanders van de hand. Wel zouden ze iets meer mogelijkheden willen zien om een opleiding te volgen, of om zelf vriendinnen en vrienden uit te zoeken. Over vriendschappen met Nederlandse meisjes en jongens willen zij niets horen. Hoewel veel van hen een Nederlandse vnendin hebben, blijkt dat altijd weer een uitzondering, "Nederlandse meisjes zijn met achttien jaar geen maagd meer", is de stellige overtuiging van alle meisjes, en daarmee zijn vriendschappen met

Sommige Turkse meisjes zien zich zelf als verwesterd (boven), terwijl anderen zich op klassieke Turkse wijze kleden. Foto's Maya Pejic

'In Marokko bestaat nog steeds de samenvoeging van kerk en staat, Koning Hassan is niet alleen een politiek, maar ook religieus leider.'

n het leven van de meisjes speelt roddel een uiterst belangrijke rol. De Turkse gemeenschap in Nederland is een hecht verband van diverse families die de Turkse cultuur in Nederland trachten te bewaren. Daarbij past dat de meisjes zich precies zo moeten gedragen als van hen wordt verwacht. Zij mogen geen aanleiding geven tot de gedachte dat zij zich 'losbandig' zouden gedragen, Veel gewoon gedrag van meisjes blijkt al onder de noemer 'losbandig' te vallen, zoals bijvoorbeeld het maken van een praatje met een jongen. Wanneer een Turk een meisje dat ziet doen, gaat zij al snel over de tong. Daarbij is zij niet zelf het slachtoffer, maar haar vader. Niet Guiten wordt nagewezen, maar 'de dochter van Ali', En daaraan ontleent de roddel nu juist zijn kracht: de meisjes willen niet dat hun ouders worden nagewezen vanwege hün gedrag. OveriVU-MAGAZINE—MEI 19

^

deze meisjes afgedaan. Trouwen met een Nederlandse man is zo mogelijk het ergste wat een meisje kan doen. Niet alleen verraadt zij daarmee haar eigen Turkse gemeenschap, maar duidelijk wordt ook dat dergelijke huwelijken geen enkele kans van slagen zouden hebben: "Nederlanders zijn heel anders, die gaan bij je weg wanneer ze je niet meer willen," In zijn onderzoek naar Turkse jongens vond Willem van Schelven dat de jongens, veel meer dan de meisjes, op de buitenwereld zijn gericht, en dus ook op het dominante cultuurpatroon. Jongens hebben vaak veel meer Nederlandse vrienden dan Turkse, Voor jongens gelden de aan meisjes opgelegde kuisheidsnormen niet; maar zij verwachten wel dat de Turkse meisjes zich eraan houden. Veel jongens hebben relaties, ook seksuele, met Nederlandse meisjes. Ook jongens voelen zich sterk verbonden met de Turkse gemeenschap, maar zij hebben ook banden met de Nederlandse gemeenschap, en leiden daardoor een soort 'dubbelleven'. Duidelijk is dat jongens zeer sceptisch zijn over een eventuele terugkeer naar Turkije: zij zien in Nederland veel meer mogelijkheden voor hun toekomst.

O

niangs werd aan de Rijksuniversiteit Leiden de eerste leerstoel interculturele pedagogiek ingesteld - gefinancierd met 19

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

VU-Magazine | 496 Pagina's

VU Magazine 1988 - pagina 209

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

VU-Magazine | 496 Pagina's