GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1988 - pagina 37

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1988 - pagina 37

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HENKTRIMPEN JOOP VAN DER SCHEE

Het leren als avontuur

Steeds vaker worden computers ingezet in het onderwijs. Maar in hoeverre verandert het onderwijs echt door de komst van computers? Ze kunnen de mogehjkheid scheppen om een mensehjke, spannende en verrassende leeromgeving in te richten, zoals twee Foto Bram de onderwij sgeografen beschrijven. Hollander

Het schoolvak aardrijkskunde roept bij veel oudere Nederlanders de herinnering op aan het opdreunen van rijtjes plaatsnamen als "Hoogezand, Sappemeer, Veendam, Oude Pekela, Nieuwe Pekela..." of aan rijtjes eilanden uit de gordel van smaragd: "Sumatra, Borneo, Java, Bali, Lombok, Sumba, Sumbawa, Flores, Timor..." Anno 1988 zit de leerling achter een computer en vliegt als een helicopterpiloot over de kaart op zijn beeldscherm naar plaatsen die hij opgegeven krijgt. Het schoolvak aardrijkskunde wordt langzamerhand gecomputeriseerd. Maar verandert het onderwijs echt door de komst van computers? Ook vroeger al had men bij het overdragen van kennis behoefte aan hulpmiddelen. Mondelinge overdracht schoot al gauw tekort, met name bij het aanduiden van zaken waarin onderlinge verhoudingen en relaties een rol spelen. Een tekening met een stok in het zand was een uitkomst om bijvoorbeeld een kaart van een gebied weer te geven. Met behulp van latere uitvindingen als steen en beitel, perkament en ganzeveer en papier en pen was men tevens in staat afstand en tijd te overbruggen. De informatiedragers werden verplaatsbaar en duurzaam zodat men kennis kon nemen van de berichten van een ander op een min of meer zelfgekozen plaats en tijdstip. In het onderwijs staat sinds jaar en dag het leerboek centraal. Daarnaast zijn in de klas schoolbord en krijt, die in al hun vluchtigheid vaak een 'onuitwisbare' indruk achterlaten, nog steeds belangrijk. De nieuwste ontwikkeling op het gebied van hulpmiddelen in het onderwijs is de introductie van de computer. Het is de vraag wat de meerwaarde van dit nieuwe hulpmiddel voor het leren is. VU-MAGAZINE-—JANUARI 1988

35

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

VU-Magazine | 496 Pagina's

VU Magazine 1988 - pagina 37

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

VU-Magazine | 496 Pagina's