GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1988 - pagina 229

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1988 - pagina 229

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

treerde chauffeurs in en om de bus opleveren, vernemen wij niets naders. Het lijkt daarom raadzaam zich vooralsnog strikt te houden aan de aloude verordeningen: 'Niet spreken met de bestuurder' en 'Voor de streep geen staanplaats'.

Vrije tijd

Gefrustreerd Dat buschauffeurs (èn -feusses) een onzalig beroep uitoefenen lijkt, in

deze tijd van verruwing en vandalisme, een gemeenplaats. Maar gelukkig is deze common sense nu ook onomstotelijk, want wetenschappelijk, bewezen.

'Gaarne zag ik deze uitlating nader geëxpliceerd!

bedoelt u? 'Wat bedoelt u?'

'Zegdat dan meteen'. '^et deze advertentie wii SIRE in samenwerking met dit blad het gebruik van Klare Taal bevorderen.

Ofpc ^ItlL

Vooral in de steden blijken chauffeurs te kampen met de gevolgen van onregelmatige werktijden, toenemende tijds- en verkeersdruk, het groeiend aantal schofferingen door passagiers en medeweggebruikers, en, last but not least, de ergonomische tekortkomingen in de buscabine. Er was een arbeidspsycholoog- J/-.Ï. M.A.J. Kompier - nodig om het zich ophopende ongerief der stadsbuschauffeurs eens grondig uit te plussen. In een proefschrift dat hem onlangs te Groningen de doctorsbul opleverde, komt Kompier tot de conclusie dat het ziekteverzuim èn het percentage arbeidsongeschikten onder chauffeurs onevenredig hoog zijn: twee- tot driemaal het landelijk gemiddelde. Nagenoeg dezelfde verhouding geldt het risico te worden afgekeurd. Voor buschauffeurs ligt de gemiddelde leeftijd waarop dat gebeurt op 47 jaar. Slechts één op de negen chauffeurs haalt achter het stuur de reglementaire eindstreep: 60 jaar. Over het gevaar dat deze kennelijk zwaar gefrus-

Hoogleraar vrijetijdswetenschappen: is dat hetzelfde als van je hobby je werk m'èkzvP.Prof.dr. Th.A.M. Beckers, die onlangs als zodanig aan de Tekening Katholieke Universiteit Aad Meijer Brabant werd benoemd, lijkt zo'n geluksvogel. Zijn inaugurele oratie blijkt in ieder geval van een deugdelijk wetenschappelijk gehalte. Door verschillende oorzaken krijgen we straks steeds meer beschikking over vrijetijd. Arbeidstijdverkorting, beter vervoer en minder tijdrovende huishoudelijke karweitjes leveren meer tijd op die we aan andere zaken kunnen besteden. Volgens prof. Beckers zijn in ons land de mogelijkheden van de vrijetijdssector als bron van meer welvaart en werkgelegenheid onderschat. Maar brengt vrije tijd wel meer welvaart, of kan het juist verspilling van tijd en vandalisme in de hand werken? Beckers pleit voor plannen waarin de vrijetijd als bron van economische vooruitgang wordt gekoppeld aan het sociale en culturele isolement van hen, die worstelen met een teveel aan onvrijwillige tijd. Zolang sommigen zich over de kop werken en anderen juist lijden aan verveling en onvrijwillig werkloos zijn, lijkt het slechts een kwestie van verdeling. Van werk naar vrijetijd en andersom. 39

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

VU-Magazine | 496 Pagina's

VU Magazine 1988 - pagina 229

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

VU-Magazine | 496 Pagina's