GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1989 - pagina 33

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1989 - pagina 33

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

kunnen zijn. De woontoren had daarmee voor Jung dezelfde functie als de stenen behuizing of rotstombe waarin Merlijn verdwijnt, wanneer deze zijn wereldlijke missie heeft In het werk van Jung gaat het om voltooid. het vinden van het juiste evenwicht In Herinneringen dromen gedachten in het spanningsveld dat door deze bekent Jung: "Van het begin af aan donkere zijde van God in ons chris- was de toren een oord van rijping telijk bewustzijn wordt opgeroepen. voor mij - een moederschoot, of Het zoeken van dit evenwicht wordt moederlijke gestalte, waarin ik weer in de graallegenden gesymboliseerd kan zijn zoals ik ben, was en zal door Parcivals queeste naar de zijn. De toren gaf me het gevoel alsgraal. Dit roept de vraag op wat nu of ik in steen was herboren (...) In precies de inhoud van deze graal is. Bollingen ben ik door stilte omEr bestaan hierop verschillende vi- geven, je leeft daar in 'modest harsies. Volgens Emma Jung is het van- mony with nature'. Gedachten kouit psychologisch perspectief zinvol men op van eeuwen her - gedachten om de tovenaar Merlijn te duiden die dienovereenkomstig vooruitloals de inhoud van de graal. In ver- pen op een verre toekomst. Hier is schillende Franse versies van de de kwelling van het scheppen mingraallegende wordt Parcival name- der groot; het scheppen en het spelijk telkenmale geconfronteerd met len liggen hier vlak naast elkaar." verschijningsvormen van Merlijn, In ditzelfde hoofdstuk merkt Jung alsof Parcival deze heidense tove- over Merlijn op: "Parcival is de naarsfiguur in zijn bewustzijn moet christelijke held, en Merlijn, als integreren. zoon van de duivel en een reine Volgens de Arthursagen is Merlijn maagd, is zijn duistere broeder. In door de duivel verwekt bij een sla- de tijd omstreeks de twaalfde eeuw, pende en dus onschuldige maagd. toen deze sage ontstond, waren de Dankzij deze duivelse afkomst heeft voorwaarden nog niet aanwezig om Merlijn de volledige kennis van het te begrijpen wat hij te betekenen verleden. De vroomheid van zijn had.(...) Daarna heeft mijn psychomoeder zorgt er echter voor dat hij logie van het onbewuste zich met deze gave niet ten kwade kan ge- hem beziggehouden - en ook nu bruiken. Bovendien schenkt God wordt hij nog niet begrepen! En wel hem de gave om de toekomst te omdat het leven met het onbewuste voorzien. voor de meeste mensen gewoonweg De dieptspsychologe Von Franz onbegrijpelijk is." meent nu in haar boek C.G. Jung: De christelijke Parcival en de heiSein Mythus in unsere Zeit dat Jung dense Merlijn vormen in hun onderzich in verschillende opzichten als linge verbondenheid een typering een incarnatie van de tovenaar en van Jungs leven en werk die het verziener Merlijn heeft gedragen. Hij schil met Freuds levensvisie goed leefde de geschiedenis van Meriijn duidelijk maakt. De wereld van de zonder van de details van de Ar- graalridders heeft met de wereld van thursage op de hoogte te zijn. Later, Freud en diens Oedipusmythe nautoen hij wel met deze sage bekend welijks enig raakvlak. Het Verzaraakte, toonde Jung zich tamelijk meld Werk van Jung zal ongetwijgeschokt door het besef van zijn die- feld zijn weg vinden naar die menpe verwantschap met de gestalte van sen voor wie de queeste van de graal Merlijn. opnieuw levende werkelijkheid, levende mythe is.D én aspect van deze verwantschap, van deze 'geleefde mythe', betreft de bouw door Dr. Herbert van Erkelens is theoretisch fysiJung van een woontoren in BoUin- cus en verbonden aan de Vrije Universiteit als lid van het Centrum Algemene Algemene Vorgen aan het meer van Zurich. In ming. Hij onderzoekt de relatie tussen natuurdeze afgelegen toren kon Jung zich kunde, religie en ethiek. terugtrekken uit het gewoel van het dagelijks leven. Blijkbaar had Jung met al zijn vrouwen toch, of juist, de sterke behoefte om ook alleen te seksualiteit van de allergrootste betekenis. Want deze geest is het 'andere gezicht van God', de donkere zijde van het godsbeeld."

E

VU-MAGAZINE—JANUARI 19

ingezonden

mededeling

DRINGENDE OPROEP

Beyers Naudé vraagt uw steun voor het Bevrijdingsfonds

Ds. Beyers Naudé over het Bevrijdingsfonds "Wie echt bezorgd is over de toekomst van Zuid-Afrika zal ook bereid zijn om aktieve steun te geven aan instanties zoals het Bevrijdingsfonds van het KZA, dat zich sterk inzet voor de strijd voor gerechtigheid en vrede in ons land. Daarom mijn dringende oproep: Geef uw steun aan het KZA voor het grote aantal projekten dat door hen ondersteund wordt." Het Bevrijdingsfonds is opgericht door het Komitee Zuidelijk Afril<a en geeft steun aan de bevrijdingsbewegingen van ZuidAfrika (ANC) en Namibië (SWAPO). Daarnaast worden projekten gefinancierd van de vakbonden, van het United Democratie Front (UDF), van vrouwen- en jongerenorganisaties en van oppositionele media.

BEVRIJDINGSFONDS Komitee Zuidelijk Afrika Oudezijds Achterburgwal 173 1012 DJ Amsterdam tel. 020 - 27 08 0 1

GIRO 2 6 6 5 5 31

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1989 - pagina 33

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's