GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1989 - pagina 53

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1989 - pagina 53

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

wordt dat pas vanaf het zestiende jaar gedaan. "De genderidentiteit wordt al heel vroeg vastgelegd. Het zou beter zijn deze mensen niet in de puberteit te laten komen waardoor je later weer een heel stuk terugmoet. Bij mannen moet de baard verdwijnen; bij vrouwen zullen de borsten operatief moeten worden verwijderd. De puberteit drukt ze nog eens met de neus op de feiten; voor de meeste transseksuelen een heel dramatische en negatieve periode. Maar we hebben veel meer gegevens nodig voordat we het ooit zouden aandurven om erg jonge transseksuelen te behandelen."

H

et bericht stond er echt: een pastoor, ik meen te Mill, door een onverlaat gekneveld achtergelaten en pas de volgende ochtend uit zijn lichamelijk én psychisch hoogst onaangename positie bevrijd. Net als ik zult ook u rare associaties bij zo'n krantekop hebben gehad. Marxisten, en hun bentgenoten, die altijd volhielden dat pastoors en andere kerkelijke functionarissen een instituut vertegenwoordigen dat het gewone volk knevelt, dat wil zegUit uw onderzoek blijkt ook dat er gen "door machtsmisbruik meer mannelijke dan vrouwelijke onderdrukten uitzuigt", zij transseksuelen bestaan. Kunt u dat moeten aan een ontwaarding aller waarden hebverklaren? "Nee, eigenlijk niet. Wel is het zo ben gedacht. Maar chnsdat er bij de mannelijke seksualiteit tenmensen niet minder. vaker iets misgaat dan bij de vrou- Gekneveld. Eerst natuuhijk binnengedrongen met een welijke. Bij mannen komen meer exvraag om pastoor-ale zorg hibitionisten, voyeuristen en pedo- (het pastoraal heet dat fielen voor. Het gaat er niet om dit vak tegenwoordig, een als ziek of immoreel te bestempelen, woord dat niet goed alleen om de constatering dat het mondt). Vervolgens de gaat om afwijkingen van het norma- man Gods duidelijk gele pad. Blijkbaar komen bepaalde maakt dat het om grofdingen in de seksualiteit bij mannen stoffelijke zaken ging, niet gecompliceerder tot stand, en kun- om geestelijke. Het slachtnen er daarom meer 'fouten' inslui- offer geeft gul, uit naastenliefde. En wordt als pen." dank gekneveld. Onderzoek naar en behandeling van Dezelfde week in decemtransseksualiteit worden niet altijd ber meldde dat de schrijeven positief gewaardeerd. Waarom ver W.F. Hermans en zijn vrouw in hun Parijse flat is dit werk voor ü zo belangrijk? danig waren toegetakeld Prof. Louis Gooren: "Ik vind dat wij dooreen idioot uit Nedermedici ons solidair moeten voelen land, die bezwaren had temet minderheden, met mensen die gen iets wat de auteur het moeilijk hebben. Bovendien vind had geschreven. Een ik het des te dankbaarder omdat ik Keulse pot had de indrinals niet-betrokkene zo goed namens ger op het hoofd van zijn hen kan praten en duidelijk kan ma- slachtoffer stukgeslagen. ken dat deze mensen er niet voor kie- Wat zat er in die pot? zen transseksueel te zijn. Het feit al- Zout, Voorwaar geen onleen al dat je transseksueel bent gezouten kritiek! maakt het moeilijk om op televisie te Vergelijking van de twee verschijnen. Ik benadruk steeds dat nare incidenten geeft aan er absoluut geen sprake is van eigen hoever het met de kerk schuld, dat transseksuelen juist bui- gekomen is, Hermans, die ten hun eigen schuld in moeilijkhe- van god los is, wordt alden komen. Fundamentalisten vin- thans nog belaagd door iemand die inhoudelijke den dat ze maar flink moeten zijn en bezwaren heeft tegen zijn hun lot moeten dragen. Maar je hebt ideeën. Maar de indhnger makkelijk praten wanneer je het zelf in MUI had waarschijnlijk niet hebt en ook nooit met een trans- geen idee van het feit dat seksueel hebt gesproken!" D zijn slachtoffer de schat-

VU-MAGAZINE—FEBRUARI 1989

bewaarder was van een geloof dat eeuwen heeft getrotseerd, laat staan dat hij hem om die reden knevelde. Je krijgt als gelovige in dit ooit godvrezende land niet eens meerde kans om bloedgetuige te worden.

je over wellevendheid, zozeer waren zijn geestelijken uit de klei getrokken, (Dezelfde gemijterde meende overigens de kuisheid te dienen door voor zijn seminaristen broeken zonder broekzakken voor te schrijven, het

co

Pastoor gekneveld

LU CD

az

cc LU

Welke kansen op heiligheid zijn er overgebleven? Het Vaticaan onderscheidt categorieën van heiligen: martelaren, maagden, belijders, kerkleraren, pausen en bisschoppen. Combinatie van deze eigenschappen staat voor een nog grotere geur van heiligheid. En er is zelfs een mis ter ere van "heilige vrouwen, niet zijnde maagd of martelares". De Kerk denkt aan alles. Het lijstje overziende houden we in onze dagen naar het lijkt alleen het belijderschap overals potentiële heiligheidscategorie. Dat leek mij ook altijd de laagste: de liturgie omvatte ergens, meen ik, een psalm(?)tekst beginnend met de woorden "iste confessor", "Iste" heeft in het latijn iets van "dat sujet", gindse belijder dus. Je zag hem al staan. De pastoor, de boeman van de anti-papen. Als hij in Mokum voorbij kwam riepen deze "pakèzer", in de hoop dat dit metaal als bliksemafleider zou fungeren. De pastoor, de held der roomsgezinden, volkser dan de prelaten die over hem gingen: voor hem schreef eens monseigneur Alphonsus Franciscus Diepen, bisschop van Den Bosch, een boek-

zogenoemd arnoldusbroekje). De pastoor, herder over de hem toevertrouwde zielen, in zijn soutane rondgaande om de echtparen te wijzen op het schriftwoord "gaat heen en vermenigvuldigt U", terwijl hijzelf zijn begaafdheden niet mocht laten vererven. (Je vraagt je wel af waar Louis Pasteur dan van afstamde. Het antwoord gaf een Nederlands vorstelijk persoon, die in zijn protestante onschuld aan een pastoor vroeg of zijn vader ook pastoor was geweest, om vervolgens, zijn fout bemerkende, dit te herstellen door te zeggen: "Da's waar ook, pastoors hebben geen vaders"). Het pastoorke in De Heet van Jericho van Edmond Nicolas (broer van glazenier en schilder Joep), dat bier koos toen die heer hem de meest exguise dranken voorzette. De pastoor in oorlogstijd die, dooreen verzetsman geconsulteerd over de vraag of het moraaltheologisch in de haak was om een gemene SD'er om te brengen, het van wijsheid getuigende antwoord gaf "Eigenlijk niet". Is het geoorloofd een pastoor te knevelen? Het antwoord luidt: alleen om des geloofs willen.

7

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1989 - pagina 53

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's