VU Magazine 1989 - pagina 384
1 • HMI 1 H^R B9! ^/ 1 prrn [ i ï l rtinh t T l •J w
Fppfi M-i-i
^
p9
^r^SiS^
Ti-t ^^1 Lixtlm
rrr^
^s^i ^ ürliTiMWairHI
^JO^^^HHEQ
-f-
/
"TrT M J/
i
9
i
r 'M' 4y 4^W z
m% \ -X7
••••^•^^
1
h^
IM4^ Ik^
^
W^-
1 W J W M .i s p iffflH i
™INJ |h#-
/r 1 /
teT 'V 1/ "^ie / 1 / r | 1 ïï 11
t
s^ ^
^ —H 1
ïrh fvt^ n
i
i
_..
fK
N \A /A
\| V 1
"^ ^ "A "^ \x\j \ *1 _\ i-
IL.
y\ p vKK
_ -
-^
'^
1r rii
1
w
^4°
-
_L
•
Mi
H
K\
N
11 1 NI I^Hri ••1 ^
i^i^u^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
1^
Hfr r K
1] 1
M "
M 1
E ^
^• M 1— i—
T
\m \^ 1 ^
1 1 ^
'
F V—
\1
^
^UW Ik vT
K,<: ' K ^ S k V 1 1
1^ r-Br mj 4ft T-Ml 1, /j
y1 ^
r«a^s5T^ K M ' ^ iHP^Pi 1 p n nM 7/ '^ UK /A\ 1%]
1 \w m w
m
:^Bi:|i
^^"^^^"W^ rfecj^3J_ _|I (AXfx rTI H l r dfl ^^F^l rFrÜP 1 1
*i
rj'niMtjia H E Ü S I ^
^ -
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^H ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^k
1- H
4^ Hl 1
^
1 11 11p 1 !
'•7^
Glas in lood in Nederland is de afgelopen jaren vooral vernield, aangetast, gesloopt of verkocht aan gretige Amerikanen. Het afgelopen voorjaar vond een tegenoffensief plaats in de vorm van vijf exposities over verschillende aspecten van dit onderwerp, maar vooral door de verschijning van een zwaarwichtig boekwerk, waarin het Nederlandse glas in lood uit de periode van 1817 tot 1968 uitvoerig is beschreven. Wie nu de balans opmaakt, moet constateren dat zo'n reddingsactie alleen kans van slagen heeft als deze 'gebonden' kunst wordt bevrijd van associaties met een vrijwel uitsluitend godsdienstige traditie. De tweede beeldenstorm is nog lang niet uitgewoed. Het boek is het tastbare resultaat van uitgebreid onderzoek en inventarisatie van glas in lood van zo'n zeshonderd Nederlandse kunstenaars, die in de negentiende en twintigste eeuw werkzaam waren. Het initiatief kwam van de Rijksdienst Beeldende Kunst, voor het eerst in samenwerking met Monumentenzorg. In 1985 werd contact gezocht met Carine Hoogveld, die
De tweede beeldenstorm Raam in de HeiligeGeestkerk in Amstelveen van Huib Levigne, uit het begin van de jaren zestig. Foto Rijksdienst Beeldende Kunst
AERNOUT HAGEN
Tot diep in de jaren zestig was glas in lood populair als monumentale versiering van kerk- en overheidsgebouwen. Sindsdien raakte het uit de mode, geassocieerd als het werd met ouderwets geachte ideeën over gemeenschapszin en religie. En inmiddels dreigt een kunstvorm definitief uit beeld te raken. 30
aan de Vrije Universiteit bezig was met een promotieonderzoek over dit onderwerp. Samen met Peter van Dael, docent kunstgeschiedenis, kreeg zij de leiding over een werkgroep van VU-studenten, terwijl aan de Rijksuniversiteit in Leiden een dergelijke werkgroep werd gevormd onder leiding van Titus Eliëns. Elke student nam één of twee kunstenaars voor zijn rekening, extra auteurs werden aangetrokken, zodat uiteindelijk van 147 kunstenaars een min of meer volledige biografie in het boek kon worden opgenomen. Carine Hoogveld kreeg de hoofdredactie en zij schreef de inleidende artikelen samen met Peter van Dael, Frans van Burkom, Evert van Straaten, Titus Eliëns en Ellinoor Bergvelt. Die artikelen behandelen de geschiedenis van de glaskunst vanaf de eerste ontwikkehng in de negentienVU-MAGAZINE—OKTOBER 1989
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989
VU-Magazine | 484 Pagina's