VU Magazine 1989 - pagina 181
l'Pm
KEES DE LEEUW
I
P
Aan het begin van de jaren tachtig leek de groei van het autoverkeer vrijwel tot stilstand te zijn gekomen. Het was de spreekwoordelijke stilte voor de storm. En die storm is nog niet geluwd. Volgens de laatste voorspellingen zal het huidige Nederlandse autopark van 4,5 miljoen auto's kunnen groeien tot zeven a acht miljoen in 2010. Wie een auto bezit zal er ook mee rijden. Daarom VU-MAGAZINE—MEI 1989
Wegen zonderfileszijn van belang voor de economie. Een schoon milieu is dat ook. Verschillende plannen proberen ons de weg te wijzen naar een schoon miheu. Nemen we de auto naar de Neehe Smit-Kroeslaan, of pakken we de trolleybus naar het Ed Nijpelsplein? Tijd voor harde keuzen. zal het volgens diezelfde voorspellingen over twintig jaar bij 'ongewijzigd' beleid 70 procent drukker zijn op de weg. Kortom, voer voor plannenmakers en stof voor, vaak verhitte, discussie. Enerzijds wordt het economisch belang van filevrije wegen benadrukt. Anderzijds tekent zich een snel groeiende bezorgdheid over ons milieu af Zijn een goede bereik-
baarheid en een schoon miheu Foto ANP eigenlijk wel te verenigen? Of is het tijd voor harde keuzen? Die vraag werd op 22 maart aan de orde gesteld, op het symposium 'Milieu en Verkeer', dat door de TU Delft in samenwerking met TNO werd georganiseerd. In de vorig jaar verschenen Vierde Nota op de Ruimtelijke Ordening nemen de milieuparagrafen nog een 3
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989
VU-Magazine | 484 Pagina's