VU Magazine 1989 - pagina 81
Professor Kuiper denkt dat er nog een factor is die het gokken in onze samenleving heeft bevorderd. Hij denkt dat het iets te maken heeft met de afwezigheid van grote risico's in de hedendaagse samenleving. Weliswaar wordt er bijvoorbeeld wel gezegd dat ondernemen risico nemen is, doch de alledaagse praktijk is dat die risico's zo klein mogelijk worden gehouden.
Z
is er wel de nodige literatuur over verschenen, alleen is die belangstelling nogal eenzijdig gericht. Men interesseert zich vooral voor de ontaarding van het spel, voor de pathologische gokker, de verslaafde.
K
uiper bekritiseert in zijn boek die specifieke belangstelling. Hij wil het gokken in al zijn facetten object maken van de wetenschappelijke blik. Zo wil hij, zoals het een goed socioloog betaamt, de zaak in een breder verband plaatsen, de rol van het gokken in de samenleving analyseren. Dan doemt er een interessant probleem op. Volgens de emeritus hoogleraar staat het gokken namelijk op gespannen voet met in brede kring aanvaarde maatschappelijke waarden en normen, door hem aangeduid als 'het kapitalistisch cultuurideaal'. Dit cultuurideaal zegt dat het streven naar rijkdom is toegestaan, mits dit doel maar mei faire middelen verwezenlijkt wordt. Die middelen zijn: spaarzaamheid, sobere levensstijl, noeste vlijt. VU-MAGAZINE—FEBRUARI 1989
Door het gokken kan men zich eveneens een fortuin verwerven, alleen is het gehanteerde middel in termen van het kapitalistisch cultuurideaal absoluut intolerabel; het vormt een bespotting van alle nobele waarden. In plaats van ijver wordt klaploperij beloond, niet op de consciëntieuze arbeid maar op het zalig nietsdoen wordt een premie gezet. In één klap trekt de gokker de buit naar zich toe en is hij, als het bedrag maar hoog genoeg is, voor de rest van zijn leven 'binnen'. Het kapitalistisch cultuurideaal moet echter aan heel wat huisjes zijn voorbijgegaan want het gokken is met name de afgelopen decennia steeds populairder geworden. Dat zou verklaard kunnen worden uit de toegenomen hoeveelheid vrije tijd waardoor er meer tijd aan het gokken besteed kan worden. Bovendien hebben mensen tegenwoordig ruimere bestedingsmogelijkheden; wie er nu een bepaald bedrag doorheen jaagt hoeft daarmee niet automatisch de volgende dag het eten over te slaan.
o schrijft Kuiper in zijn boek: "Dat risico wordt zeer beperkt door verzekeringen van allerlei aard en bij verzekeringsmaatschappijen door onderverzekeringen. Verder nauwkeurige marktanalyse, garanties, vooruitbetalingen, beperkende contracten, patenten, octrooien enzovoort. Eigenlijk is het menselijk leven altijd ingesteld op het verkleinen van risico's." Mondeling voegt hij er aan toe: "Het beruchtste voorbeeld zijn de banken. Die zijn altijd bereid om je te helpen als je ze niet nodig hebt maar doen dat niet wanneer je ze Prof.ér. G. Kuiper: 'Ik heb geen wel nodig hebt." enkek affiniteit met In die zin zou het gokken als een kansspekn.' corrigerende reactie gezien kunnen Foto worden op het stelselmatig verklei- Bram ée HoHander nen van allerlei maatschappelijke risico's. Kuiper: "Ik ben nergens onderzoek tegengekomen dat einwandfrei zegt: ja, dat klopt. Maar er bestaat ook geen onderzoek waaruit het tegendeel blijkt. Op dit gebied bestaat er geen betrouwbaar empirisch onderzoek. Het blijft een hypothese, maar wel een plausibele, hij is niet zomaar uit de lucht gegrepen. En voor sommige mensen die ik gesproken heb, werkt het echt zo." "Mijn bedoeUng met zo'n hypothese is om het gokken uit de sfeer van de
Men interesseert zich vooral voor de ontaarding van het spel, voor de pathologische gokker, de verslaafde. verslaving te krijgen, iets waardoor het gokken een negatieve bijklank krijgt. Het gokken is in wezen een spel zoals er zoveel spelen bestaan. Het is wel een spel met riskant gedrag. Maar je kunt ook aan joggen 35
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989
VU-Magazine | 484 Pagina's