GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Souvereiniteit in eigen kring - pagina 30

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Souvereiniteit in eigen kring - pagina 30

rede ter inwijding van de vrije Universiteit den 20sten October 1880 gehouden in het koor der nieuwe kerk te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

dacht sen

door reusachtige denkers,

is

schaduw geen onzer

in wier

te plaat-

Evenzoo na de middeneeuwen vertoont de wetenschap een

viel.

onderscheidbaar gelaat aan Roomsche en aan niet-Roomsche

licht

Universiteiten.

De

met en na Kant optra-

reeks van wijsgeeren, die

den, vormden, naar gelang ze in het subject of in het object rustten,

scholen van wetenschap, die elkaar onderling uitsloten.

Den monist

en atomist hoe huwt ge ze saam? Ja, zoo dwingend en overheerschend

de kracht van een beginsel, dat Hegels denkkracht, naar aller

is

erkentenis, én op godgeleerd én op juridisch én op physisch, ja, op élk terrein, een geheel eigen stelsel wist voort te brengen, zoodat strafrecht in Hegels en burgerlijk recht in Herbarts school te leeren

noodwendig

En

alle rechtsbesef verwart.

reeds

kleed

sterker

treedt

dan

verschil

bij bij

een

van eigen Souvereiniteit niet toonde,

beeld

het

spel

is,

blijft

van

weven aan een-

te

denkbeginsel,

hoiveel

levensbeginsel de noodwendigheid Gelijk Fichtes voor-

het licht?

in

voor zoover

een weêropzoeken

steeds mogelijk.

om saam

onmogelijkheid

deze

blijkt

zelfde

slechts

van het

d enkbeginsel in

een eerst

verworpene

Maar met een levensbeginsel kan dat

niet.

nog

Dat

wortelt in feiten. Of sterker nog gelijk het Christelijk beginsel in

een

levenden persoon.

ren van een

crisis in

wereldhistorie, in het

In een persoon wiens optreden het ponee-

het midden der wereld, in het middenpunt der

centrum ook van

's

werelds denken was.

Want

ondervraag nu dien levenden persoon, dien Christus, ondervraag

zijn

met autoriteit bekleede tolken slechts, en wat verneemt ge? Verklaart die

Rabbi van Nazareth, dat zijn wetenschap zich huwt aan die der

aardsche wijzen? Zeggen

lem of gen

zal

te ?

zijn

apostelen u, dat doorstudeeren te Jeruza-

Athene u allengs en vanzelf tot

zijn

Maar immers, vlak omgekeerd, prent

hooger weten brendie

Rabbi het u

in,

dat zijn schat van wijsheid voor de wijzen en verstandigeu verborgen is

en eer den kiuderkens geopenbaard.

En

de wetenschappelijk gevorm-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1880

Abraham Kuyper Collection | 44 Pagina's

Souvereiniteit in eigen kring - pagina 30

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1880

Abraham Kuyper Collection | 44 Pagina's