De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 17
rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.
;
17 ten, en als
wondere Werker voor, aan en
ook in het
feit
in Israël
van wondere dingen,
der profetie wel waarlijk aan menschen voorzeggen
liet,
wat
Hij, God Almachtig, over menschen dacht en met de kinderen der menschen bedoelde. Dat ik al wat op de Openbaring betrekking heeft uit mijn betoog
Immers
van helderheid. u
Stel
die
ter bevordering
schroom; alleen
uit
openbaring had er kunnen wezen en had nóg
zonder dat er ooit een theopneuste Schrift
kunnen voortgaan, ware.
allerminst
dus
geschiedt
weglaat,
die revelatie
gekomen
uitgewerkt in h\iar verloop voor, zonder meer,
van die Schrift nog niets dan moet die Schrift er nog komen ^*); komen door een opzettelijk bestel door een bestel dat dus ook het middel insloot waardoor die Schrift gewrocht en geformeerd zou worden, en
dan
is
er
;
;
dat wondere middel
nu heet op de lippen der gemeente
Het
is
beweer ik het
tige
wonderen
denkbaar,
al
geboekt
plaats grepen, die niet
de theopneustie.
:
dat er oudtijds nog andere
niet,
het
zijn;
is
mach-
zeker dat er aan-
grijpende profetische redenen zijn gehouden, waarvan de Schrift ons niets
meldt;
staat vast dat Jezus veel sprak en deed,
het
bericht werd
maar
dit
;
ook dat de apostelen spraken, schreven
gemeente, raakt de Schrift als
als
voor de k e r k a
wat
er uit wegbleef,
keuze
richtte
1 1
naar
zich
om
in het blijvend
er eeu
wen
den
zielsnood
bewuste Wat er in kwam
organisme van het
bewaard
regelde geen toeval,
vóór alle eeuwen bevredigd.
te
maar
worden.
vaste keuze Gods, en die
van Gods uitverkorenen en de
dan
te verklaren, indien elk
Schrifture
te
boek
der liefde en der vertroosting M. H.
Een mysterie
en een iegelijk.schrijver, aan wien de on-
schatbare genade en eere te beurte die
niet.
der gemeente van Christus, van eeuwig gekend en daarom van
behoefte
alleen
Schriftuur derGe meen te Gods
Schrift geeft uit die openbaring alleen datgeen en slechts zooveel
door God bestemd was,
woord en
niets
wat niet tot ons kwam
van hoe kostelijke waardij ook voor Israël en de eerste
alles,
Immers de
waarvan ons
viel,
om
een grooter of kleiner deel van
dat schrijven niet zijn eigen
stellen, bij
meester
was, maar dienst deel als instrument des Heiligen Geestes, en door dien
Heiligen Geest alzóó bewrocht en gericht werd, dat de rolle schrifts,
nadat als
stift
ware
of veder wegviel, voor
hem
Iscarioth
als
Johannes
dit
nu zeggen, dat de Heilige Geest
veilig Saul als David, even
voor
dien
denkbaar
wonderen arbeid had kunnen
Zoo heeft men het voorgesteld M. H., en dwingt men mij, nu het zij dan stel ik ook hierin Gods mogendheid geen perk. God kan ook uit stee-
bezigen zoo,
even gelijke vastheid aanbood,
ze door rechtstreeks goddelijke schepping ontstaan.
Maar hoe dit nu opgevat ? Wil evengoed Abiram als Mozes, even Judas
lag,
die,
?
nen Abraham kinderen verwekken en Bileamsprofetie, Saul onder de profeten, ;
2
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's
![De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 17](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/de-hedendaagsche-schriftcritiek-in-haar-bedenkelijke-strekking-voor-des-levenden-gods/1881/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's