De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 16
rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.
16
En
zoo
Geest
ook
nii
is
de Schrift dan eerst de
zijn schijnsel uitzendt,
en door dat boek spreekt tot zou
ook
zeggen,
de
gelijk
He
en het alzoo God
en werkt de Heilige
verbinding,
Schrift
dus
is
Geest uitstralend, dan
weeg gebracht naar een gave afdruk
„Van
is.
de
niet
ziel mij
toevalligs in die
maar werd
vanzelf,
Schrift die wij ontvingen slechts
ouds, zingt de psalmist, heb ik
de on-
gegrond
hebt."^^) De bo-
ontwikkelen zou, werd opzettelijk bereid in de kiem
ze zich
'^^)
;
is ze,
Gods waarvoor ze bestemd was; o^x de gemeente
tengewone
door
zijn
Gods
aller
è«vro7^, rifuv Jè ^cr]y.6vouv aöra^ i*)
eeuwen; opdat na het ophouden
God Almachtig
bedeelingen.
dien van het
in
bewuste woord, met
gemeente zou kunnen spreken.
den indruk van het Schriftmysterie weer het
is
in
den
hoogsten
Schriftgeheimnis,
even
d.
i.
der bui-
vorm,
d.
i.
onbedrieglijke zekerheid tot en
En
nu, het
M. H. geen
zoo,
is
gaf ik daarmee, hoogstens een reflex uit de eigen
definitie
luister.
teen en toch bruischend van leven. Die om huns zelfs wil, maar om de gemeente
vast als de s
haar schreven schreven haar niet
voor
uw
geweten van
waaruit ze op zou groeien lag het protoplasma van haar vollen
Een Xi6og ^wv
te
Reeds in Gods eeuwig decreet lag
dat Gij ze van eeuwigheid
getuigenissen,
dem waarin
Alle denkbeeld van iets
vast bestek.
het oorspronkelijk waarvan
de
is
aangebonden, en het toespreken
ziel
Ze ontstond
uitgesloten.
zoo
is,
Treed ik met die Schriftuur in
aan mijn God en mijn God aan mijn
van den Eeuwige vangt aan.
het beeld niet te onheilig, ik
een toespreken uit de verte
mij dat boek der Testamenten.
is
zelf.
Ware
niijn ziel.
telephoon,
g e Schrift, wanneer de Heilige God altegen woordig is, die in
i1 i
Want
te kaatsen.
wonderbaar
en
een
ziel,
om
u
mysterie
ondoorgrondelijk
als de
schepping in den aanvang, de vleeschwording in het midden der eeuwen en de eindcatastrophe die nog
maar omdat het ook
hier
toeft.
is:
Wonderbaar,
God aan het
golfslag van het eeuwige gebroken op
Vraagt ge wondere het
feit
„inspiratie,
Uiteraard geldt
zins
ander
tuig
der Openbaring
te
vraagstuk
ontloopen.
achterlijken,
om
dat boek
zelf,
en
de
rakende,
wat elk wezensbestand
de gemeente
mist.
levenden God dit
des
en dus het ontstaan der Schriftuur pleegt te noemen, dan luidt
antwoord:
Geestes."
met wat naam
nu,
niet
eindige
Gul die
dan was.
het bij
in
bij
deze
ingeving
Schrifttheopneustie
die andere
inspiratie,
Dit wordt niet gezegd,
gesproken
staan
theop neust ie,
de
toch,
die
om
des Heiligen
een
eenig-
enkel
voer-
een moeilijkheid
M. H., behoor óók
ik
nog
tot die
onwrikbare overtuiging, dat God zelf de
steenen tafelen der wet beschreef, zelf met hoorbare stem van den Sinai sprak,
in
theophaniën
verscheen,
engelen zond
om
zondaren te troos-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's