Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 40
t)E
14
KONING DER
macht, getuigt de Christus
alle
KERït.
gegeven
zelf,
in
hemel en op
aarde.''
Oorspronkelijk berust het gezag over de kerk dus, evenals alle andere
macht, alleen
Het
bij
God
vloeit voort uit
Drieëenig
d.
i.
bij
Vader, Zoon en Heiligen Geest.
de bron der goddelijke souvereiniteit, en in zooverre
de Christus Gods eigen Zoon en zelf God is, neemt hij ongetwijfeld ook aan die oorspronkelijke souvereine macht over de kerk goddelijk deel. Maar, en hier dient scherp op gelet, aangestelde Koning der kerk is Jezus niet als Gods Zoon, maar als onze Middelaar, want alleen als Middelaar bezit hij het souverein gezag over de kerk niet uit zichzelf,
gratie
mits
maar
altoos
is hij koning bij de gratie Gods, of liever overonverdiende gunst in zich sluit, door Godes
hoogbestel. De
in God Drieëenig alle souverein gezoowel om te gebieden in den staat en onder de volken, als om te gebieden in de kerk. Nu belieft het intusschen den Heere Heere, dit gezag noch over de volken noch over de kerk rechtstreeks uit te oefenen, en deswege stelt hij over de volken vorsten en stedehouders, en nu evenzoo over zijne kerk den Middelaar Christus. Gelijk dus de koningen der aarde een aan den souvereinen God ontleende autoriteit over de natiën hebben, evenzoo is Jezus onze Middelaar bekleed met eene aan den souvereinen God ontleendeautoriteit over de kerk.
zag
zaak staat dus alzoo, dat
rust,
Wel
is
aan den Zoon, opdat
hij
een waarachtig koning over
zijn
kerk
tevens ook macht gegeven over den Satan, die de zou kunnen kerk aanvecht en overweldigen wil, over de en gel en die uitgezonden worden om dergenen wil die de zaligheid beërven zullen, en zoo ook over vorsten en volken onder wier kronen en in wier midden de kerken optreden en bloeien maar dit doet niets af noch toe, aan het zijn,
;
en onloochenbaar feit, dat Jezus' koningschap over zijn kerk loon voor zijne onuitsprekelijke liefde is. Zijn loon is
ernstig
een op
zijn zelfofferande
Even
uit
gegrond.
dien hoofde
is
zijn
koningschap daarom ook van
terschap onafscheidelijk, en onafscheidelijk evenzoo van eere.
Golgotha
is
geen dood
beurtenis, die door
hem
feit,
maar de eeuwige
zijn
zijn pries-
profetische
altoos levende ge-
actief op de zielen zijner uitverkorenen
van uur
uur en van oogenblik tot oogenblik wordt toegepast. En overmits het Woord zonder gezag geen Woord Gods meer zijn zou, kan er in zijn kerk geen profetisch getuigenis naast zijn koningschap zijn. De priester en profeet zijn in den koning één, en voor de organisatie en formatie der kerk op aarde moet dus als door Gods Woord geoordeeld en als Jezus' eere aanrandend, afgewezen en bestreden elk pogen om een priesterschap na of naast Golgotha, om een gezagsfeer naast
tot
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's