Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 74
DE STELSELS VAN KERKREGEERING.
48 paden
nalistische
geheel
het
Hierin
toch
Op
beweegt.
de
staat
stelsel
de
schuilt
den
theorie
voorgrond der
als
hoeksteen van
plaatselijke kerk.
godvruchtige belijdenis van het verborgen, algemeene kerk van Christus, die
geestelijk karakter der ééne heilige
overal zich openbaart, waar ook belijders saamwonen. Het Luthersche
denkbeeld van één groote landskerk, ingedeeld in vakken, die men gemeenten noemt, is hiermee in onverzoenlijken strijd. De gereformeerde
Woord tot cor ecclesiae
kerk heeft naar luid van Gods
genademiddelen,
niet
maar de verkiezing der uitverkorenen,
de en
de kerk niet door de instelling van eenigen dienst, maar door het optreden der geloovigen tot openbaring komt. Opdat echter dit locale uitgangspunt aan de grootsche heerlijke gedachte van de eenheid der kerk geen afbreuk doe, staat
het
dienovereenkomstig
is
tweede
hier als
dat
kenmerk
naast, dat deze
locale kerken met
elkander in verband moeten treden, en onderling tucht en dus gezag elkander behooren uit te oefenen.
over
bestuur, gelijk
maar
de
Dordt,
te
heerlijke
der
wereld-synode
tot
liefst
Vandaar
inrichting
niet classis
uit
te
een classicaal en synode, breiden.
Dit
synode mag intusschen nimmer het karakter der kerk als een kerk der geloovigen krachtens de uitverkiezing vernietigen. Vandaar als derde kenmerk het optreden van de presbyters of ouderlingen en van de diakenen als vertegenwoordigers van de geloovigen, en alle suprematie van het clericalisme afsnijdend. Terwijl e n d e 1 ij k in zake de Overheid onze gereformeerde kerken steeds met alle beslistheid de scheiding van wereldlijk en kerkelijk gezag in eere hielden. Dit kwam in volstrekten zin uit in landen, waar de personen van den van
gezag
confoederatieve
classis
en
i
Roomsch waren
magistraat In
landen
die
advies,
toch
volkomen
En
dit
wel zóó
nu
we
thans
overheid
als
neemt.
Het
beslist
ook
lande, in
in
staten
zich,
en streng, dat een iegelijk die deze landen onder een
desniettemin
wederpartijder feit
gebleven, gelijk in Frankrijk en Polen.
de gereformeerde kerk
op Calvijns
zelfstandig ontwikkeld, georganiseerd en geinstitueerd.
verkeeren,
afslaat,
heeft
toch,
dat
van
in
onze dagen,
niet- gereformeerde
van kerk en staat de gereformeerde beginselen positie de
Calvijn
scheiding
en
zijn
volgelingen ook hier te
met gereformeerde overheid, wel terdege inmenging
aan den gestrengen eisch en de juiste strekking van het beginsel niet toe noch af. Slechts onderscheide men hierbij wel. In de eerste plaats toch zijn b. v. te Genève de vertegenwoordigers
toelieten,
doet
der collegiën van de burgerij niet als een overheid, gezag hebbende de kerk, opgetreden, maar als representanten van het leekenele-
in
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's