GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 130

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 130

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HOOFDSTUK

IV.

VAN DE REFORMATIE DER KERKEN. §

51.

Wat

onder reformatie der kerken te verstaan

zij.

Reformatie kan in wijderen of engeren zin genomen, en klaarheid van opvatting eischt, dat deze uiteenloopende beteekenissen, hoezeer ook vroeger reeds aangeduid, bij den ingang van dit IV^e hoofdstuk, nader juist en scherp onderscheiden worden. Het algemeenste begrip van reformatie, dat het wijdst ommeloopt en het verste strekt, is het brengen van waarheid en heiligheid in de plaats van dwaling en zonde. In die ruimste beteekenis sluit reformatie dus ook in de doorgaande verlichting, die de kerk in den loop der eeuwen van den Heiligen Geest ontvangt, alsmede den doorgaanden in heiligmaking: beide, verlichting en heiligmaking, zoo van het lichaam der kerk als van haar enkele leden te verstaan. Al wat de kerk nader aan de Fontein aller goeden brengt, of ook omgekeerd, die Fontein aller goeden milder en zuiverder in de bedding

wasdom

der kerk doet uitvloeien, heeft die kerk gereformeerd.

Toch neemt men zin

zelden,

slechts

het begrip van reformatie in dien uitgestrekten

en

gelijk wij bij ons lichaam gemeenlijk onder-

scheiden tusschen den regelmatigen groei en w'asdom, en de genezing van onregelmatig ingeslopen krankheden of toegebrachte wonden,

zoo pleegt te

stellen

men tot

veelal

ook

regelmatigen

en anderzijds de herstelling

bij

de kerken Christi cenerzijds de plicht in verlichting en heiligmaking,

wasdom

uit ziektetoestanden,

waarin ze door eigen

schuld en ongeloof, of ook door Satan's boosaardigheid, verzonk. Die regelmatige wasdom in verlichting en heiligmaking heet dan

de voortdurende door de werking

der

haar wonden heet dan

Maar ook

en o p b o u w n g der kerke Gods genademiddelen, en alleen die genezing van

stichting

i

reformatie.

dezen engeren zin laat het begrip van reformatie nog drieërlei beteekenis toe, al naar gelang de herstelling van het kranke in

gezocht wordt ingeslopen

in

opheffing uit ingezonken kracht, in uitdrijving van

ziektestof,

of eindelijk

in

gewelddadige kunstbewerking.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884

Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 130

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884

Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's