Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 60
DE STELSELS VAX KERKKEGEERING.
46 meest bekend d.
is
onder den naam van het
t
e r r
i
t
o
r
i
aal
s
y
s t
e e
m
^
het stelsel dat de ééne wereldkerk splitst en indeelt in zoo vele
i.
brokstukken
en
deelen
als
er vorstelijke territoriën zijn,
Dit stelsel staat lijnrecht tegen
souvereiniteit.
Romes
met eigen
stelsel
over, in
zooverre het de eenheid der v/ereldkerk opzettelijk breekt en verstoort; de nationale onderscheidingen den toon laat aangeven en het niet ;
den Staat onder de Kerk, maar principieel de Kerk onder den Staat stelt. De strijd thans nog altoos in Duitschland tusschen het Pruisische Hof en de curie van Rome gevoerd, geldt dan ook niets minder dan de volstrekte tegenstelling tusschen dit Luthersche en het
Roomsche systeem. Naar luid van dit Luthersche stelsel namelijk, heeftjChristus het gezag over zijn kerk in handen van den vorst des lands gelegd. De koning, hertog of graaf is heer over de kerk, gelijk hij heer over is. De kerk als kerk heeft geen eigen gezag alle gezag over den vorst des lands opgedragen. Want wel verschilde men in de uitlegging van dit feit, door dien de één leerde, dat de vroegere bisschoppelijke macht slechts op den vorst was overgegaan, en de
het land
haar
;
is
andere, stellig zijn
meer consequent, staande
hield, dat
de vorst, krachtens
eigen vorstelijke souvereiniteit, souverein ook over de kerk was,
maar
feitelijk
werd door beiden beleden, dat de vorst
alleen autori-
den fatalen stelregel: cuiug regio e u s r e 1 g o d. w. z. „wie heer is in het land zet den godsdienst naar zijn hand". Het leekenelement kwam in dit Luthersche stelsel geenszins tot zijn recht. Niet twee, maar drie standen onderscheiden de voorstanders van dit Luthersche systeem, t. w.
teit
de
over
landskerk
naar
i
i
i
bezat,
den leekenstand. Van had de dominé'sstand aan te wijzen op wat manier dat gezag zou werken, en bleef voor den leekenstand niets over dan, wat men in vollen ernst noemde, het recht om te gehoorzamen en zich te onderwerpen. Co nsistoriaa l werd daarom dit systeem ook genoemd, overmits de vorsten ten einde niet onder de predikanten te geraken, enkele dominé's in den vorm van een consistorie in hun hoofdstad onder den regeeringsstand,
deze
drie
berustte
den dominé'sstand en den regeeringsstand
bij
zich plaatsten, die dienst
houden;
moesten doen
alle gezag,
om hun
colleg'a's in
toom
te
de aanstelling van superintendenten en generaalinperintendenten strekte, om den teugel beter te doen werken. Reeds hieruit blijkt, hoe het Erastiaansche of Remonstrantsche stelsel, hoewel in de territoriale hoofdgedachte met het Luther-
sche
terwijl voorts
stelsel
samenvallende,
keering brengt.
Erastus
toch
in
dit
stelsel
een gewichtige schaleerden namelijk^
en onze Remonstranten
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's
![Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 60](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/tractaat-van-de-reformatie-der-kerken/1884/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's