Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 182
ONDERSCHEIDING TUSSCHEN DE WARE EN V ALSCHE KERK.
l68
hoe het gelegen is met de merkteekenen der ware en valsche kerk. In den godgeleerden en kerkrechtelij ken strijd door onze vaderen in de i6e eeuw met Rome gevoerd, gaf Rome als merkteekenen der ware kerk een vijftiental kenmerken op, die om tal van redenen door gereformeerde kerkleeraars te licht werden bevonden, en waartegen hunnerzijds een poging waagden, om juister kenmerken over te zij stellen. Vat men saam wat destijds daarover verhandeld is, dan dient
alle gereformeerde godgeleerden
gezegd, dat
merk
hier als
dat
als
noodzakelijk ken-
de prediking van het Woord Gods dat de meesten tweede kenmerk bijvoegden de bediening der Sacramenten ;
stelden
;
;
enkelen met
deze beiden nog verbonden de oefening der kerke-
enkelen
en dat zeer
lijke tucht;
hiernevens plaatsten
:
de Christelijke
hetzij
liefde,
hiervoor in de plaats, hetzij
de heiligheid van zeden, enz.
Onze geloofsbelijdenis stelt in art. 29 gelijk men weet, eerst drie kenmerken: i. de prediking des Woords; 2^. de bediening der Sacramenten;
de oefening der kerkelijke tucht; en vat daarna den algemeenen regel, dat men zich aansluite „aan Woord Gods, verwerpende alle dingen die daartegen
deze drie saam het
zuivere
3".
in
houdende Jezus Christus voor het eenige Hoofd." Waarbij voorts nog zij opgemerkt, dat zoowel onze oudste god-
zijn,
genoemd artikel van onze geloofsbelijdenis, aan elk dezer drie kenmerken den eisch van zuiverheid toevoegt. Niet prediking des Woords is genoeg, het moet reine predicatie des Evangeliums zijn. Evenzoo wordt reine bediening der Sacramenten geEn de oefening der Christelijke tucht moet zóó worden ëischt. aangelegd, dat niet enkele, maar alle zonden gestraft worden. geleerden
als
Dit lezende, zijn nu enkele broeders tot het besluit gekomen, dat derhalve elke kerk als van de ware kerk vervallen moet worden beschouwd, in wier prediking iets ontbrak, aan wier Sacramentsbedie-
ning iets haperde, of wier tuchtoefening
namen deze broederen dan deze kerk op te zeggen
;
aanleiding,
verslapt
om ijlings
was.
En
hieruit
het lidmaatschap van
teneinde opnieuw een zuiverder kerk op te
trekken; tot ook die kerk weer haar gebrek en zonde vertoonde, en ook aan haar weer de scheidbrief geteekend wierd.
Intusschen gaat het toch kwalijk aan, zoo diepgaande levensque^tie oppervlakkig te behandelen. Reeds het algemeen bekende feit, dat een man als Joannes a Marck, daarin door Bernhard de derwijs
Moor
gevolgd, twee andere merken stelde;
t.
w.:
„De
zuiverheid in
en de heiligheid des levens," had, dunkt ons, van zoo lichtvaardig oordeel moeten terughouden. Althans, wijzer en beter mannen, gelijk de Moor, Turretin en wie niet, hebben
de
grondslagen
der
leer
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's
![Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 182](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/tractaat-van-de-reformatie-der-kerken/1884/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's