Ijzer en leem - pagina 22
rede ter inleiding op het gebed voor de eenige hoogeschool hier te lande, die op Gods woord gegrond staat ...
2Ö
met
toongevende
de
zonde
te
autoriteiten,
is
op
dit
terrein wel verre van
en roeping, zoodra in die
van plicht
eisch
veeleer
zijn,
school het goud der waarheid, dat Godes
is,
door valsche vermenging
wordt verdonkerd.
En evenmin mag omdat de
maar
mits
noch
paus,
Van op
ook
dus
blijven,
kerk
de
in
maar
het
synode
een
aan
de
terdege moet
macht
onderworpen
dat die gestelde macht noch een
vaststa,
maar
is,
gestelde
verleend,
is
Wel
op Christus Jezus.
is
alleen en uüsliutend
Christus zelf.
Chistus te scheiden, met den Christus te breken, dat is derhalve kerkelijk
nu bespeurt, kerkelijke
en
de kerk aan niemand op aarde
gelegd
onverdeeld
men
deze stelregel toegepast op de Kerk, eenvoudig
souvereiniteit in
autoriteiten
vraag,
organisatie
of
is
uitgebroken,
zoodra
dan plaatst
dit
men de
bij
de getrouwe
van Koning Jezus wel terdege voor de zeer
scheiding van
door hun
niet
En
eenig denkbare revolutie.
ten onzent, deze muiterij metterdaad
ondei-danen
loyale
ernstige
de
terrein
dat, gelijk
met zoo muitzieke
breuke
en
eed van trouw aan hun eenig wettigen
Koning wordt geboden. „IJzer en Leera"
wel
tijdelijk
vermengd
wendujen wasdom, of
mag
in
Jezus' kerk nooit, „tarwe en onkruid"
blijven.
Onkruid en tarwe doelt op den in-
men bekeerd
of niet bekeerd
reeds Labbadistisch scheiden wilde.
vermenging nu
Dat heeft Jezus Daarvan
den dag des oordeels voorbehouden.
Maar daarop
af.
Niet alzoo tusschen leem en
ijzer.
en wandel moeten wel terdege geoordeeld.
mag
belijdt
vermengd
niet
met
duurzaam
blijven.
En
uw hand
dus
Deze beeldspraak
Tusschen tarwe en onkruid kan men zich
op het uitwendige.
ziet
vergissen.
zich zelven in
blijve
doelt ijzer en leem dan ook niet.
en wee hem,
is,
die tegen Jezus' uitdrukkelijk bevel deze geestelijke
tenzij
wat
de
En daarom
Wat
de
belijdenis
Waarheid Gods
Waarheid Gods verwerpt
er scheiding door losweeking
kome,
is
ten leste scheiding door breake hier plicht. Niet, dit verstaat ge vanzelf, alsof hiertoe ijlings besloten moest.
Diepgaande
men
tot
het
bewegingen uiterste
beproefd te hebben,
Maar
als
is
dan eindelijk
zijn
komt,
altoos al
langzaam voorbereid.
wat zonder dat
van
God
gestelde
eer is,
nimmer door den echten hervormer versmaad. alle
geljaande paden zijn
denkbare middelen uitgeput, en het nu ten de
En
uiterste doenlijk
autoriteit
afgeloopen, en alle
slotte principieel
van onzen Koning en
zijn
tusschen
Woord,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1885
Abraham Kuyper Collection | 36 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1885
Abraham Kuyper Collection | 36 Pagina's