GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 801

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 801

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

:

795

Zacbeüs komt zooals hij is, als tollenaar, als groot zondaar, schuldig aan bedrog. Jezus roept hem en Zacheüs komt. Zyn er, die zich als Zacheüs hebben leeren kennen, welnu, Christus is juist voor u gekomen. Hij roept op dit oogenblik door zyn Woord tot iederen door den Heiligen Geest ontdekten zondaar: » Haast u tot Mij !" Toont Hem slechts uwe gedaante. Zijt ge zwart, dat is niets, Christus wascht rein in zijn bloed; zijt ge verloren in uzelven, Christus is gekomen, om te zoeken en zalig te maken, dat verloren is. » Haast u," roept Hg, sik wil heden in uw huis, in uw hart blyven!" En als Christus dan komt, is er blijdschap. Christus is allen, die zich als de onwaardigsten gevoelen, »een welkome Gast". als

voor een iegelyk, die Hem door het geloof ontden eenigen Zaligmaker en Verlosser. De geschiedenis van Zacheüs leert ons meer. Als Zacheüs Christus met blijdschap ontvangt en Christus intrek neemt by zulk een verachten tollenaar, staan er velen gereed om te murmureeren: S'Hij is tot een zondigen man ingegaan om te herbergen." En dit nu is heden ten dage nog zoo. Als het den Heere behaagt een groot zondaar te roepen tot zijne zaligheid, ja, dan verheugen zich de engelen in den hemel en de kinderen Gods op aarde; maar weet ge, wie zich niet verheugen? Al die beste, brave menschen, die meenen, dat Jezus hun de eerste beurt wel had mogen geven zij hadden toch zulk een goed hart; zij doen hun best zoo, en Jezus gaat hen voorbij. Het woord der Heilige Schrift spreekt tot Dit

vangt

is

Hij

als

;

eigengerechtige, zichzelven vroom makende menschen en tollenaren zullen u voorgaan in het Koninkrijk der hemelen." En waarom? o, De Farizeën in Jezus' tijd behoefden geen Jezus zij konden zelven het wel zoover brengen, terwyl Zacheüs zich buiten dien Jezus reddeloos verloren zag. En zoo is het nog. o Zoovelen zien zichzelven zooveel beter dan anderen, terwijl zij nimmer den poel der ongerechtigheid alle »

Hoeren

:

daarbinnen zagen Graven van buiten schoon gepleisterd, maar van binnen vol doodsbeenderen Van de beide klippen, namelijk der eigengerechtigheid en der ongerechtigheid, is alleen ontkoming in den Christus, en wie daarbuiten veiligheid zoekt, vergaat gewis! We leeren uit onze geschiedenis Als Zacheüs bekeerd wordt, blyft hij niet de oude Zacheüs. De gierigaard en hebzuchtige wil alles wel missen, nu hij, de onwaardigste, Christus als zijn deel ontvangt. Als Saulus bekeerd wordt, houdt zijn vervolgen van de gemeente des Heeren op als de stokbewaarder de woorden des eeuwigen levens ontvangt, wascht hg de striemen van Paulus en Silas en verzorgt hij ze in zijn !

,

!

:

;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 801

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's