GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De vleeschwording des woords - pagina 181

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De vleeschwording des woords - pagina 181

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

121

ZONDER SCHULD.

Dit

is

iiitussclien niet zoo.

De almacht des Zoons bekwaamde hem elk oogenblik, om elk dezer zwakheden haar werking te benemen. De zaak staat dus zoo, dat de Christus, door onze verzwakte mensclielijke natuur aan te nemen, wel

aannam, waaruit met noodzakelijkheid de

natuur

een

van dorst, honger, slaap,

eisch

van

dat

andere

de

zijde

rust, enz.

sprak,

maar

deze noodzakelijkheid voor

Jezus geen enkel oogenblik een volstrekte en onafwendbare

wierd, doordien

noodwendigheid

oogenblik de macht bezat,

den dwang

Indien

:

den op

als

hem

God

elk

uitgeoefen-

ontwapenen.

te

De verzoeker zeide

om

hij

in de woestijn doelde daarop, toen hij

gij

de Zone Gods

zijt,

zeg dat deze steenen

brooden worden. Geleerd moet derhalve, dat de Christus wel zeer zeker

ook aan de noodzakelijkheid van deze lichamelijke nooden onderworpen was, maar onderworpen niet o)idanks

maar

iengerohje

een

gestelde

aldus

aannemen zijn

i-ait

Vooreerst

opzicht.

;

zijn wil.

doordien

En

dat wel in tweeërlei

de

Persoon natuur

menschelijke

en ten andere doordien

almacht

goddelijke

deze

hij

des

Zoons

heeft

willen

heeft gewild^ dat

zwakheden

van

onze

lichamelijke menschelijke natuur niet zou opheffen.

En wat men

heeft tegengeworpen, dat deze

zwakheden

toch een gevolg van en straf voor de zonde dat

ze

zijn,

zoo-

den onzondigen Middelaar niet voegen,

bij

is

een ijdele bedenking, die geheel het karakter van den

Middelaar voorbijziet.

Middelaar persoon te

te

zijn,

wezen

is

juist

niet

een menschelijke

maar God Almachtig, zich in de men-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's

De vleeschwording des woords - pagina 181

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's