GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het keerpunt in de jongste geschiedenis van kerk en staat - pagina 316

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het keerpunt in de jongste geschiedenis van kerk en staat - pagina 316

de eerste bladzijde der tweede afscheiding

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE ONPERNOMEN VELDTOCHT.

298 Natuurlijk

ook erkend

dan

dit

zal

ons

van

kerken

met betrekking

zijn

tot alle

andere Hervormde

dusver konden deze denken, dat er in de kerkelijke

Tot

vaderland.

nu

reglementen nog wel wraarborgen waren tegen zulke dwingelandij. Maar van

men dan

wat

weten,

provisioneele schorsing (waarvan geen hooger beroep

kan

af

Onder het Damocles -zwaard van

die waarborgen beteekenen.

al

en van algeheele terzijdestelling,

is )

dan geen kerkeraad en geene Kerkvoogdij eenige vrijheid of zelfstandigheid overhouden. En al zouden Classicale besturen in den eersten tijd van dat zwaard misschien zal

weinig gebruik maken, toch dat

en

zelfs

later

worden, gelijk

het

Kerkvoogdij

der

is,

om

waar, dat de personen in die besturen telkens wisselen,

blijft

nietigheden eene geheele gemeente onder curateele kan gesteld

doende of ordineerende wat des Kerkeraads en

Classicaal bestuur,

zulks wil. Overheersching die in

Amsterdam geduld en erkend

is,

en waarvoor Amsterdam zich heeft moeten vernederen, zal elders bezwaarlijk met goed

gevolg kunnen worden tegengegaan.

Een „gereformeerde" kan

zich daar nooit

mede

vereenigen, op grond van

Gods Woord

en van de Gereformeerde belijdenis. Maar ook aan „niet-gereformeerde" Amsterdammers veel te zwaar

moet zulke onelerwerping toch wel damsche

vrijheidszin

Sedert

jaren

vele

nog

vallen

althans waar de oude Amster-

;

en werkt.

leeft

men, dat de „gereformeerden," ofschoon

weet

van de belijdenis afwijken geenerlei geestelijk recht

die

Het (d.

maar integendeel geneigd

die het

zijn,

om

te

dien aanzien eene schikking

te treffen.

dergenen die nog metterdaad in de kerk belangstellen) op

hier de meerderheid

manier willen uitdrijven, en van

name door

aan richtingen

de woordvoerders van de afwijlcende richtingen, die de „gereformeerden"

zijn juist

i.

alle

zij

de kerk kunnen toekennen,

dat uitsluitend aan hen alle kerkelijke goederen zullen ten

volstrekt niet eischen,

toch

deel vallen,

in

Prof.

Kuyper

is,

nu

niet

be7Jt

alle eerst,

Meer met

of gebruik willen uitsluiten.

maar reeds

jaren geleden, in tal van geschriften,

nog getuigen kunnen, krachtig aangedrongen op een

minnelijl-;

accoord tusschen

elkander uitsluitende richtingen, waarbij ieder een deel van de kerkelijke goederen

de

waardoor dan de

ten gebruike zou ontvangen, en

dige Is

voor

in

strijd

een dergelijk einde van den innerlijken

indien

opzichten zoo betreurenswaar-

zijn.

in alle opzichten verkieslijk?

wijzen

te

van een hooger kerkelijk bestuur, goederen,

be'iooren.

En

dan vooral

die

niet

ja

;

Ook

den invloed van

hetzij

wil,

dan

is

ook de

uit-

dan met, of wel zonder de medewerking

desnoods ook daar tegen

in.

Ten

slotte geldt het

aan een Synodaal bestuur, maar aan de Amsterdamsche kerk

die kerk heeft zich altijd

als

om

?

Amsterdamsche gemeente zulks

bijna de geheele

voerbaarheid gemakkelijk aan

toch

strijd

alle

eere en de waardigheid van de kerk der hoofdstad, en

de

haar voorbeeld op het geheele land

En

in

de Amsterdamsche kerk zou geëindigd

het hare leuze

Met dankzegging voor de

was

:

wel

plaatsing,

zaken

in staat getoond, haar eigen

„in geen geval willen wij

te

regelen

;

overheerd zijn."

en met hoogachting, Uiv.

Dw. Dr.

F. L. Rutgers.

Amsterdam^ 26 Jan.

1886,

Tegen de persoonlijke beleediging, boven bedoeld, hadden Adriani en ik met een beroep op ons verleden en ons gedrag contracta geantwoord.

volgen „Zoo

Nademededeeling van

in deze

zaak

dit schrijven, liet

bij

de Synodus

de Standaard

:

zijn

de rollen dus reeds omgekeerd.

de vervolgers voelen, dat ze

zedelijk

geknakt

De zijn.

aanklagers gaan zich vcronlschnldigen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 436 Pagina's

Het keerpunt in de jongste geschiedenis van kerk en staat - pagina 316

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 436 Pagina's