GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 280

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 280

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

;

274

hg tot zijn deel hebben. En dat juist wordt door hem gemist. Vandaar die onrust, die kwelling, dat rustelooze jagen en zoeken. Toch is dit de weg, waarop de Heere zijne kinderen brengt; deze ontdekking, deze bekendmaking met uw eigen staat is noodig, zult ge ooit waarlijk worden gelaafd. En wordt deze dorst eenmaal door Gods kinderen gekend, dan is het voor hen een uitgemaakte vraag, wat zij begeeren.

II.

Gods ontferming over zyn volk is onmetelijk groot, üit genade zag Hij op zijn Sion neder. Als een brandhout worden zyne kinderen uit het vuur gerukt. Als de Heere hen te machtig wordt, dan verstaan ze bij ervaring wat het is, te dorsten naar den levenden God. Konden zij het vroeger uithouden aan de gebroken bakken was de mantel der vi'oomheid hun genoeg; meenden zij door hunne godsdienstigheid zich een eigene gerechtigheid te kunnen oprichten de dorstende zielen leeren dat nu wel anders ,

kennen. De dorstende moet bezwijken, tenzij hem water wordt vei"lecnd. Zonder water treedt bij den dorstende de dood onverbiddelijk in. De zielen, die naar God dorsten, verstaan dat wel. Vandaar dat hun het water zoo begeerlijk is. Doch niet het natuurlijke water; maar het water, waarvan eenmaal de Heere Christus bij de Jakobsbron gesproken heeft: »Zoo wie gedronken zal hebben van het water, dat Ik hem geven zal, dien zal in eeuwigheid niet dorsten maar het water, dat Ik hem zal geven, zal in hem worden een fontein van water, springende tot in het eeuwige leven." En tot dat water noodigt hier de Christus alle naar Hem dorstende zielen: »o. Alle gij dorstigen! komt tot de wateren." Gelyk voor den dorstende het natuurlyk water zoo begeerlyk is, zoo hebben de naar God dorstende zielen een innig begeeren naar dat levende water; d. i. naar den Christus des Heeren. Waarom naar den Christus? Omdat alleen door Hem de dorstende zielen worden verkwikt. Wijl Hij is de Middelaar Gods en der menscheu. Overmits alleen door Hem de toegang mogelijk wordt tot den genadetroon. Heeft Hijzelf niet gezegd, dat Hij de deur is dat wie van elders inklimt een dief is of moordenaar? Zoudt gij dan waarlyk meenen, dat er nog een andere weg is, een eigenwillige weg buiten Hem? Hoevelen meenen zulks. Hoevele naam-christenen denken, dat het zoo gemakkelijk mogelijk is in Christus te gelooven. Maar daardoor juist toonen zij, dat ze niet verstaan wat ze zeggen.

;

;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 280

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's