Het keerpunt in de jongste geschiedenis van kerk en staat - pagina 379
de eerste bladzijde der tweede afscheiding
;
Bi!;
ONDERNOMKN VKLÜTOCHT
vau groiUe beteekeuis was voor
strijd
de orde, de gewetensvrijheid, de klaarbare
dikwerf zéér
eu
wat den liberaal
al
eerlijklieid,
voor
heilig was,
de volkskerk. Niet zouder (ver"
ironische
gepaste)
3G1
aautuerkingen op Kixyper's
leverde het niet alleen terstond de meest juiste berichten omtrent het
taal,
en de beleediging der Politie op ü Januari, eu de zuiverste
kerkschandaal
beschouwing
van
maar
schorsing,
der
redeu
de
bleef het
ook voortgaan
voor zooverre het met zijnen aard overeenkwam, met de ordelievende Kerk-
beschermiog
partij in
nemen. Zoo was het reeds terstond
te
in het
N". vau
8 Januari:
„Men muet Het
wel begrijpen, wat hier geschiedt.
volkomen
is
meer onwaar.
„Het
is
een
Het
één
op
na,
bestuur, waartegen dr.
uitsluitend uit
vormde gemeenten op
gemeente
Hovy
Kuyper,
poogt
bestuur
^
tusschen belijders van den Christus in ééne en dezelfde kerk onder-
strijd
classikaal
lid
van
het
mannen c.s.
te
Kuyper
sinds lang oproer predikt, bestaat,
die tot de rechtzinnige richting behooren.
land onderling staan,
te
verbreken. Dr. Kuyper wil elke
en zijn bent, nu ze
hij
oJ>
conscientie-vraag
Het
soonlijke
een dubbeltjes-vraag
is
bestuur
classikaal
is
dan. zou een individueel beroep
De het
op den
een georganiseerde kerk niet de per-
in
bijbel ieder
oogenblik
Ware
zijn.
alles
mede
eens
dit
het geval,
kunnen omverwerpen.
wettige besturen, de verordeningen der kerk moeten gehoorzaamd
er niet
alhier.
!
van meenig, dat
dezen of genen wet en regel kan
van
overtuiging
de
het oogenblik
meerderheid hebben, het beheer zouden kunnen krijgen der kerkelijke goederen
De
Dit
beletten, het kerkelijk verband, waarin de her-
zelve laten staan, opdat
zich
velen, dat hel hier een strijd geld
bij
modernen
Niets
ling.
nog
heerscht
begrip
onjuist
tusschen orthodoxen en
worden.
Die
en geen hervorming kunnen invoeren, behooren de kerk
zijn
te
verlaten.
Dit nu wil de partij van dr,
macht
Als
Kuyper
niet.
Zij
poogt de kerkelijke goederen
in
haar
houden."
te
proeve
vau
manier, waarop B.Qt Handelsblad de brandraketten
de
vau Dr. Kuyper besprak, geven we
hier eeue plaats
aau het opstel
GEVAARLIJKE TAAL. ,Tot ous leedwezen moeten we nog eens den
Doch
dr.
Kuyper
wil niet dat
men hem
brochure geschreven vau 52 bladzijden, getiteld vredelievenden „doldriftig te
de
In
bedrijf,"
besturen'",
eu
van hem,
waarin dr.
strijd
om
de kerk bespreken.
nu een derde
vergeet. Hij heeft
hij
:
„Het
conflict
„door
gemis
aan
zelf bedwang,
Bc
de Irenischeu beschuldigt van
Kuyper, „een slag
in
het aangezicht
hebbeu willen geven." Het gedrag der Irenischeu kenmerkt
hem,
gekomen.
zich,
volgeus
aau maat en daardoor aau zedelijke
kracht."
De
lieden, die
tegenwoordig Zoudags de Hervormde kerken vau Araster-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887
Abraham Kuyper Collection | 436 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887
Abraham Kuyper Collection | 436 Pagina's