Het Calvinisme en de Kunst - pagina 76
7G niet Wf?, dal Kant liieniiei"' aan eiken kring rieii moed liergaf. om desnoods de rollen om Ie keeien, en te /.eggen: „Uw bewustzijn is abnoiniaal ontwikkeld; met den inhoud van ons bewustzijn gaan we veiliger." /oo komt allengs het Ghiist<'lijk bewustzijn tegenover het II u ma n ei tsbewustzijn te staan. De wet der „Wesensgleichheit'' ging niet door. Er schenen tweei'rlei soort van wezens te zyn. en de vraag wierd maar, hoe dit schijnbaar bestaan van tweeërlei soort nt'cnil
i
t
subjecten
te verklai-en viel. Daarop antwoordde men van rationalistische zijde door óns dweepzucht en obscurantisme te verwijten: maar antwoorden wij op onze beurt door te ^\ ijzen op de „verduistering van hel verstand"", tengevolge van de zoude, en de „verlichting van hel verstand"' door Woord en Geest.
Wel
'•')
schijnt
hel anders, en houden dan iemand aan alle pliilosoi)hie hal." ZieJ. TuiKÖFTKR. Darstellutig und
Hitsciil's
juist sterker
Ritschl. Bonn
volgelingen
staande,
dal
hij
„Thor und Thür verschlossen Beurtheilung der Tlieol. All.r.
maar
ik kan hier niet anders dan zelfbedrog in zien. een proces, dat eens op het Godsrijk uit moet loopen. en wat in dit proces breuke schijnt te slaan door gescliiedenis van zoudeschuld eu verzoening is hem toch eigenlijk slechts een in het gemoed doorleefde en dus
1887. p. 9;
hem
ook by
Feitelijk is toch
alles
gedroomde geschiedenis, maar zonder kosmische dan Schleiermacher door hel uitbannen van de Dogmatiek en zijn pullen enkel uit de
realiteit.
Ritschl staat zuiverder
philosoph ische Lehnsatze Alvorens
uit
de de uitlegging dier Schrift los van haar historische ontwikkeling en hangt ze op aan Ritschls subjectief, puur philosophisch, uitgangspunt. Ritschl's Theologie zou ik helst de Theologie van het „zelfbedrog"" noemen; voor de eenvoudige geloovigen is ze de Theologie der misleiding. Schrift
maakt
gaal putten,
Schrift.
hij
echter
uil
hij
") Bedoeld is. dal alle reformatoiische Kerken en Reformatoren, zonder verder betoog of beroep op een objectieven steun van builen, hun Ghristelijke overtuiging met een: Wij gel o o ven en wij belijden, voor de wereld hebben uitgesproken.
ook van het principium Veritalis: de Heilige Schrift. Er kan buigenoeg op gewezen worden, wat uitstekende kracht liet kunstleven bezit, om de tyrannie van het Intellectualisme te breken. Een iegelijk die zin voor het schoone bezit, erkent het bestaan van nog een andere wereld, dan in het spinDit geldt
tendien
web
niet
eigen
zijner
En
begrippen.
dit,
of de aestlielici het bedoelen of niet,
komt
altoos aan de Religie ten goode.
De
•')
leer
der „algemcene
godgeleerdheid,"' in
rechtstreeks voort
Niet enkel die dit
zijn
in'et
op haar wjjs ")
Tai.nk,
;,D"ailleurs Ie <le
het
de
uit
oji
belijdejiis
die,
samenhangende met de
„natuurlijke
breede plaats beslaat, vloeit van Gods hooge en vrijmachtige souvereiniteit. leerstelsel
zoo
wereld moet Hem eere geven. Edoch de wereld, de manier der kerk, ontving de „algemeene genade" om hel
Kerk,
kan
genade"',
Galvinislisch
heel de
doen.
te
Fhilosophie de Farl dans Galvinisme qui
travailleurs
économes
T.MNE
et
les Rays-Bas, Paris, 18ÜÜ p. iGiyo: des temples, en dans ce petiple sérieux, on ne trouve point la représentalion seigneu-
règne
les
exclut
].•")(;: „E(..y (In^s ( les Rouiaiiis n'avaienl de riiomme et de la vie, que les pousses les plus droites et les plus hantes. la fleur saine qui s"épanouit dans la lumière; il (Rembrandt) en a vu la sondie, tout ce ipii rampe et moisil dans Tombii'. les avortons (h'forniés et raboiigris, Ie peuple obscur <\r^ pauvres, la juiverie d" A nist e rd a ni, la populace fangeuse et soiiffrante d" u n e grande ville el dun mauvais climal.
riale"".
c'innu
Gf.
o
1.
1».
(
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's