GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 62

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 62

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

62

Fermenta

zijn

Werke.

(lopnilionis. Siimmll.

licipz.

INÖI.

II.

p.

106)

is,

do theosoplien do „hoorlijkhoid" sleeds malorioel opvallen en ze op don geest Eerst als do sleclils weten over to brengen, tloor geesl en slof lo idontilieoron.

(lat

wordt volgeliouden, on men laat dolioerden geest doorscliijnen, ontkomt men aan liet panlhoïsliseh govaar, dat dusver alle llieosopliievorzelschapte. „Heerlijkheid'' is naar luid der Heilige Siluin het schoon in zulk een luister, volkomenheid en alomvattenden rijkdom, dat alle beletsel wegvalt, waardoor wij anders uit oerbioil weeiliouden worden om hol denkbeokl van hel Selioone met het Wezen Gods logenslelling tnssclien geesl on stof sliong

lijkheitl

op eigen wijs

in

de slof on op

oigc-n wijs in

verbinden.

te

-")

Joliannes' Evangelie, Hoofdst

XVII

coll. 2i.

5.

:

geest en slof heft daarom de belrekking waarin beide tot elkander slaan, en zoo ook heft de zuivere transcendentie, waarin God zich van de schepping ondersclieidt, do betrekking niet op, die krachtens het Wezen Gods zelf tusschen Hem on die wereld gegeven is. Do p o t o n l a om een wereld te scheppen beslaat eeuwiglijk en noodzakelijk, geheel afgescheiden van de vraag, hoe en op wat wyze deze potentia straks actu wordt. -')

De scherpe onderscheiding tusschen

niet op.

i

"-)

De woorden van den

cilroZ XTTO

HTi(r£i>iq xófffzov

heiligen apostel Paulus zijn,

roi^

Troii^f^ztrtv

Rom.

vooCfMvx. y.u.'bo^a.T-JA,

Do

/,

1,S0:

to.

ykf xó^xtx

re xihoq ctvrov

l^C^ju-ijlic

en niet Qsóry,^ Las men fórvj^, dan zou hier staat vast, daar geen enkele variant voorkomt. pantheïsme schuilen; juist door de lezing QstÓT-/iq snydt Paulus alle govaar hiervoor af. Er is hier toch sprake niet van God zelf, maar van iels, dat uil God uitgaande in zijn schepselen openbaar wordt. Zijn A-Jvy,;^^: is een kracht, die Hy. zonder in zijn creatuur op te gaan, nochtans (zelf transcendent blijvende) immanent in zijn schepselen werken doet. 'De QeiÓTvtq, die hier aan wordt toegevoegd, is dus eveneens niet God zelf, maar hel absoluut goddelijke, dat Hij, to

iczi

0e/ÓTvj5

zelf

transcendent

etq

éivxi

atroijq x'JXTToXoyi^rovq.

blijvende,

immanent

in

hel absoluut goddelijke, niet iets goddelijks,

zijn

lozing

Osi'oTViq

schepsel doet uilkomen.

want

Ik zeg:

naast deze 0f<5TV5^ staal niets

dan de \i-rj.iiiz. Vraagt men nu. waarop deze f;3T>ïc doelt, dan geeft de Context een duidelijk antwoord. Er is spiake van de afgoderij. De mensch heeft. God door die oprichting voorbijziende, zelf een gestalte gezocht om te aanbidden van een beeld heeft hij „de heerlijkheid des onverderfelijken Gods veranderd in de gelijkenis van een beeld"'; (vs. 23); en, thans van hel beeld op hol menschelijk (7i?;aa gevallen, is hij geëindigd met te verzinken in Paodoraslio en allo schandelijkhcid. En dit nu, zegt de apostel, zou niet goscliied zijn, zoo do mensch een oog had ;

gehad voor de Qstóry,; die uit alle schepselen hem tegenslraall. Hieruit blijkt, dal do fjÓTn^ niet op Gods wijsheid, op zijn goedertierenheid enz. ziet, maar wel terdege op dat stempel van hel goddelijke, dat on in de geestelijke on in de stoffelijke sfeer door den Maker op al zijn maaksel gedrukt is Dus ook zijn wijsheid, zijn gootlertierenheid enz., maar in alle deze niet hot wijze, hel goede op zichzelf, maar hel goddelijke stempel dor volkomonhoid, dat erin blinkt. Goljjk onze Confessie in Art- 2 zegt: „Ovormils de geheele werelt voor onse oogen is als oen schoon boeck, in hetwelk allo schepselen, groote ende cloyne, geljjck als letteren syn, die ons de onsienlicke dingen Gods geven te aanschouwen, namelijk si.in eeuwige kracht ende goddelyckheit." Men lette er dan ook wel op, dal de fiSTuc iels is, II.

dal xxiofÜTxi.

Overigens

komt hot woord

26 voor ^eiÓTY^To; het juistere

ós-^Ótvjto;

in

^iióry.q

weinig voor.

de plaats trad, wordt

Nu

in

Isocr.

0e<ÓT)j; volstrekt

naar de xo/v^ verwezen, en zelfs daar is hel zeldzaam. Hy Licia.m's, do Calumniis 1, n, heet het; tÓ^oi/; toivw olu/xedx töHv AXs^zC^pov (P'tXuv Trxpx tov axtfov

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 62

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's