Het Calvinisme en de Kunst - pagina 82
:
.
82
den Standpunct des aslhelisclien Urlheils stellt." Hegel daarentegen kiest voor de Poëzie; ook Kanl, Kritik der UrI heiisk raft. Loipzij? 1838. p. i>00: „Unter alle beliaiiplel der Dichtkunst (die fasl ganziicli dem Ocnic iliren Ursprinig verdankt) den Oberslen Rang," Zie
"•')
over Millon's Calvinisme Cahrikre
o.
1.
IV. p.
OGö
v.v.
Milton èn als wijsgeer èn als dichter de schoonste openbaring van
Ongetwijfeld
is
consequent doorgevoerde Calvinisme- Toch sluiten Bilderdijks meer monarchale sympathiën hem daarom niet buiten den Calvinistischen kring. Immers Calvyn heeft nimmer principieel tegen de Monarchie gekozen, en zelfs in zijn deniocratischen grondtoon liet
tint gemengd, gelijk ik dit in mijn Calvinisme, Oorsprong en waarborg van onze Consti tutioneele vry heden, Amsterdam, 1871, niet verbloemd heb. CalvijnsMagistratus inferiores vormen een dam
een sterk aristocratischen
èn naar boven tegen het despotisme èn naar beneden legen de ochlocratie; en zijn eenige voorkeur voor den republikeinschen regeeringsvorm wortelt in de overweging
monarchie
Cf. Inst. Rel. Christ. IV. 20. in lyrannie ontaardt. standpunt week ook Milton niet af, al schonk hij ongetwijfeld aan Calvyns uitgangspimt een meer consequente ontwikkeling. Immers juist is, wat de uitgever van zijn prozawerken. Mr. J. A. St. John, van hem scln-ijft: „Conlrary to what is asserted and commonly believed. Milton was, if one may so speak, too little bigoled in bis attachment to democracy; and suffered, for peace sake. too many concessions to be made to the upper orders, in bis plan of government." J, Miltox. The Prose Works, Londen. Bell and Daldy. Vol. I. p. XVII, preface of the editor,
dat de
lichter
Van
§ 25, 29 en 31.
dit
Het karakteristieke zoowel in Miltons als in Bilderdijks epos is, dat beiden in hun zang schilderen, waarin eigenlyk niet de mensch, maar God zelf tegen de macht van het booze strijdt; en dat niet de historie van een enkel volk of een enkele periode, maar de g e h e e e historie van heel ons menschelijk geslacht, als resultaat uit deze worsteling voortkomt. Het verschil is slechts, dal Milton Adam, Bilderdijk Noach als uitgangspunt neemt van het thans levend geslacht. Continuiteit en aanvulling beide. Milton doet aan het slot de bedoeling van zijn epos, om introductie op heel onze menschelijke geschiedenis te zijn, duidelijk uitkomen als hij Adam en Eva den heuvel af de wereld Iaat inwandelen, en nu zingt: ^')
een
worsteling
1
The world was
all before them, where to choose Their place of rest, iind Providence their guide; They, hand in hand, with wandering steps and slow
Through Eden took
P
Cf. Mn.TO.N,
gedachte
is
bij
o e
t
i
c a
Milton,
their solitary
Works,
1
way.
John Walker
&
Co.,
London.
p. 209.
Hoofd-
hoe
Satan trusted to have equalled the Most High, he opposed, and with ambitious aim
If
Against the Throne and monarchy
of
God
Raised impious war in heaven and batlle proud.
Ibidem
p. 2.
En evenzoo
Menschdom,
bij
Bilderdyk
met hel en duivlen in verbond, In gruwlen verhard, Gods hoogheid durfde trotsen Tot d'Almacht, w o r s 1 e n s ni o è met Adains zondig Des aardryks bodem sloopte en omkeerde in den vloed. 't
dat,
.
1
Ed.
IlaarlcMi.
Kruscman.
l8iVt.
II.
p.
'M3.
.
kroost,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's