Eer is teer - pagina 15
1
1
ivantfu die erfenissc onvcrzwakl en oni^eschonden teilen de
Room-
sche kerk vcrdcdic^en.
Maar
thans niet
uwe lie
nu ditzelfde livangclic ook met het
als
tei^^en
niet,
hoe hiermee nog
der Behoudenis bedoeld
Immers
is.
briand, Stein en Haller, Stahl en
terug
om
anders dan het Evange-
Prinsterer
en Chateau-
op hun beurt de
de volkeren van den afgrond deze mannen achter hct
dringen
roepen,
te
als
iets
Edmund Burke
Groen van
banier van het Evangelie opheffen,
Revolutie
inzet heet,
Roinc, maar tegen de Revolutie, dan ontging het ook
scherpzinnigheid
der
op 1789
oot;-
vraagstuk der «Behoudenis van zondaren" tot het vraagstuk van het Gezag door. Niet alsof de zedelijke wedergeboorte begraven wierd
Hoe
of wierd losgelaten. zijn?
toch kon er dan nog van Evangelie sprake
Alleen maar, tegenover de Revolutie
beginselen
der
Revolutie
Fransche
wortel der gezagsquaestie.
door,
God
naar
en
luid
Gezalfde af te werpen
zijn
vrijmaking dan juist door in te
eeren
in
De
raken voor alles den diepsten
uit
\
Psalm
of wel,
er
is
God de bron van
alle
2,
banden
\-an
geen waarachtige
alle souverein
gezag
.-
Stond nu
nog
genoeg.
dit niet
Zal er vrijheid voor de volkeren dagen
Revolutieheld
den
is
Rome
deze
èn
in
de eeuw der Reformatie, èn staat het ook thans
beheerschende Gezagsquaestie aan
alles
Uwe
zijde,
dan
voorzeker ware er voor uwe verwondering oorzaak. Maar nu Gij evengoed als de beste kenner der historie weet, hoe (een Mariano en tutti quanti uitgezonderd)
sprong van
alle souvereiniteit in
schepsel tot
dat
in
Rome, èn toen koos èn nog
den
zijn
Schepper tegen
strijd
staat,
de
pleit
voor den oor-
de absolute afhankelijkheid, waarin alle
dan kunt nc^h
Revolutie
van
zult Gij
1789
ontkennen,
Rome met den
Dat er bij de Calvinist metterdaad dezelfde hoofdstelling verdedigt. van beider gemeenschappelijk bedoelen \erschil opduikt, uitwerking
ontken
ik
daarom
niet.
Het oude
door den Heiligen Geest en het
dispuut, of het
Woord van God
Gezag rechtstreeks
aan de
ziel
wordt be-
tegen den Heereen Ik doel op wat Psalm 2 zegt van menschen, die beraadslagen touwen van zich hunne en verscheuren banden hunne ons «Laat zeggende zijn Gezalfde, majestueus volgt: ;:Die in den hemel woont zal lachen, •)
:
wenden". de llccre
En waarop dan zoo
zal
hen bespotten
!"
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1889
Abraham Kuyper Collection | 70 Pagina's
![Eer is teer - pagina 15](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/eer-is-teer/1889/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1889
Abraham Kuyper Collection | 70 Pagina's