GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Eer is teer - pagina 15

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Eer is teer - pagina 15

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

1

1

ivantfu die erfenissc onvcrzwakl en oni^eschonden teilen de

Room-

sche kerk vcrdcdic^en.

Maar

thans niet

uwe lie

nu ditzelfde livangclic ook met het

als

tei^^en

niet,

hoe hiermee nog

der Behoudenis bedoeld

Immers

is.

briand, Stein en Haller, Stahl en

terug

om

anders dan het Evange-

Prinsterer

en Chateau-

op hun beurt de

de volkeren van den afgrond deze mannen achter hct

dringen

roepen,

te

als

iets

Edmund Burke

Groen van

banier van het Evangelie opheffen,

Revolutie

inzet heet,

Roinc, maar tegen de Revolutie, dan ontging het ook

scherpzinnigheid

der

op 1789

oot;-

vraagstuk der «Behoudenis van zondaren" tot het vraagstuk van het Gezag door. Niet alsof de zedelijke wedergeboorte begraven wierd

Hoe

of wierd losgelaten. zijn?

toch kon er dan nog van Evangelie sprake

Alleen maar, tegenover de Revolutie

beginselen

der

Revolutie

Fransche

wortel der gezagsquaestie.

door,

God

naar

en

luid

Gezalfde af te werpen

zijn

vrijmaking dan juist door in te

eeren

in

De

raken voor alles den diepsten

uit

\

Psalm

of wel,

er

is

God de bron van

alle

2,

banden

\-an

geen waarachtige

alle souverein

gezag

.-

Stond nu

nog

genoeg.

dit niet

Zal er vrijheid voor de volkeren dagen

Revolutieheld

den

is

Rome

deze

èn

in

de eeuw der Reformatie, èn staat het ook thans

beheerschende Gezagsquaestie aan

alles

Uwe

zijde,

dan

voorzeker ware er voor uwe verwondering oorzaak. Maar nu Gij evengoed als de beste kenner der historie weet, hoe (een Mariano en tutti quanti uitgezonderd)

sprong van

alle souvereiniteit in

schepsel tot

dat

in

Rome, èn toen koos èn nog

den

zijn

Schepper tegen

strijd

staat,

de

pleit

voor den oor-

de absolute afhankelijkheid, waarin alle

dan kunt nc^h

Revolutie

van

zult Gij

1789

ontkennen,

Rome met den

Dat er bij de Calvinist metterdaad dezelfde hoofdstelling verdedigt. van beider gemeenschappelijk bedoelen \erschil opduikt, uitwerking

ontken

ik

daarom

niet.

Het oude

door den Heiligen Geest en het

dispuut, of het

Woord van God

Gezag rechtstreeks

aan de

ziel

wordt be-

tegen den Heereen Ik doel op wat Psalm 2 zegt van menschen, die beraadslagen touwen van zich hunne en verscheuren banden hunne ons «Laat zeggende zijn Gezalfde, majestueus volgt: ;:Die in den hemel woont zal lachen, •)

:

wenden". de llccre

En waarop dan zoo

zal

hen bespotten

!"

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1889

Abraham Kuyper Collection | 70 Pagina's

Eer is teer - pagina 15

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1889

Abraham Kuyper Collection | 70 Pagina's