GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 413

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 413

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

81

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). over Syrië; Klein -Azië en Egypte, de tot

naam toen

was de

aanduidt,

gemeene

van

taal

Koivri niet

alle volkeren.

wereldkerk optrad

de

Daarom

oi%ov^iévri

geheel door de macht van de

Christus,

om

meer een het

het

Evangelie

waardoor Hij In Pauliis

't

van Aristoteles

beheerscht werd. Gelijk de

speciaal Grieksche taal,

Ze was reeds

Nieuwe Testament niet in gesproken Arameesch geschreven, maar is

in het tijdperk

Kotvrj

in

de wereld in te dragen.

Hebreeuwsch, of

grijpt

maar de

tot Palestina doorgedrongen,

God de

toenmaals aan als taal

in het

Koun']

tot de volkeren spreken gaat. treedt de

man

op,

die als beschaafd

persoon geroepen

is

de eerste

in hem aan de geopenbaarde ivaarheid te bereikt was ontwikkeling de ligt tevens de aanwijzing, dat 1^ het doel van en het Christendom, door de Kolvi] gedragen, de wereld inging; 2^ dat van dit dialectische

geven.

ontwikkeling

Maar

andere taak en roeping voor het menschelijk geslacht geest van Christus in de wereld in te dragen en in plaats van dialectische ontwikkeling, de gewoonten, usantiën en instellingen van het Heidensche los te maken en in Christelijk type om te zetten. In het minst geen actie meer van dialectische ontwikkeling. De scholen in oogenblik

af

er

eene

was weggelegd, nml. om den

Athene sterven

uit.

In Byzantium versteent ze in het zoogenaamde

Byzan-

zonder levenskracht. De heerschappij wordt van het Oosten naar het Westen verplaatst. Het wordt nu de hooge 7'oeping der Christenen in den boezem der Germaansche volkeren in te dragen niet een wetentinisme,

eene

schappelijk

haarkloverij

leven,

maar hun

eynpirisch leven

om

te

zetten.

Dit

was dan ook de

taak der Middeleeuwen. In de worsteling der

Scholastieken komt

het denkend bewustzijn weer de dingen na te denken en het

Er ontstaat een om denken van Aristoteles keert terug. Het is Aristoteles rcdivivus. De scholastieken wilden den inhoud der theologie in het schema van Aristoteles opnemen en daarmede ontleden. Daaruit ontstond de strijd, die met de Reformatie is uitgebroken. Uit de worsteling dier twee machten is de Reformatie geboren. Zoodra de dialectiek teruggekeerd was, maakte de primitief wetenschappelijke arbeid het individu vrijer, de mensch ging weer denken^ en men raakte los van de hiërarchie, die de kerk terecht en ten zegen over de volkeren had uitgeoefend. Die zelfstandigheid van het individu, dit gevoel van meer persoonlijke vrijheid heeft men eerst zoeken af te leiden in de monnikenorden van Franciscanen en Dominicanen, daarna langs mystieken weg in het optreden van Gerson en van de „Fratres communis vitae", doch het menschelijk denken was niet tot zwijgen te brengen in de voorloopers der Hervorming en i7i Calvvjn, Luther en Zivingli, trad het drietal mannen op, die met boven.

behoefte

over

6

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 413

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's