Locus de Consummatione Saeculi - pagina 20
College-dictaat van een der studenten
18
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). èn met ^ n^YÜXr] dan te rijmen? 1.
xov Xqioxov
riiisQu
Wij beginnen met
te
zijii
niet
met elkander
Hoe
in strijd.
zijn ze
wijzen op een analogon. De groote aeonisclie gebem'-
van G-od; er is een zuivere parallel tusschen Een geloovige, van nature in zonde geboren, telt in zijn leven twee momenten, die incisief zijn, t. w. a. dat, waardoor de kiem des nieuwen levens in hem gelegd wordt; h. dat van de wederopstanding des vleesches. Het 1, de wedergeboorte, is het alles beslissende moment. Het is zijn overgang van den dood in het leven, van de duisternis tot het licht. De onttenis repeteert zicli in elk kind
ieder geloovige en Christus.
:
wikkeling van het geestelijk leven, het komen tot geloof, bekeering, heiligmaking is een proces, dat uit die wedergeboorte voortkomt. Maar dit proces strekt zich niet uit tot wat we onder h. noemden. Waar hij als wedergeborene in dit leven staat en zijn geestelijk leven wast en bloeit, blijft het lichaam, zijn
uitwendige staat daarmede juist in
strijd. De wedergeboorte van het lichaam geen proces, maar volgt als een tweede moment. De wederopstanding des vleesches is eene tweede incisie. Zoo nu is het ook objectief. Denk u de wereld als één persoon, één mensch, dan is de geboorte van den Christus, als de ^{^a ^a§i8, het inplaatsen van het
is
beginsel des nieuwen levens, het leggen van de levenskiem in het menschelijk uitgaat,
kiem schuilt ook een tijd in de wereld, totdat, als de wereldkerk de ontwikkeling begint. Objectief geschiedt hier hetzelfde als subjec-
tief
den geloovige. De uitwendige staat
geslacht. Die
bij
het inwendige, nieuwe leven
;
in plaats
van
is
niet in
overeenstemming met
beter, w^ordt hij erger
:
het kruis
wordt op dien Christus gelegd en het door Hem gewonnen deel der wereld gaat onder druk en kruis door. En dit geschiedt niet voor een tijd, het gaat alle eeuwen door voort en het blijkt duidelijk door een natuurlijk proces kan dat nooit anders, nooit beter worden. Ook voor de geheele oUovfisvrj moet er :
een 2.
naXty/Evéaicc volgen.
Intusschen
bijbelsche
vonden we nog een ander
verschijnsel
ten
opzichte dezer
dat verwarring veroorzaakt. Eenerzijds toch wordt in
chronologie,
de Schrift gezegd, dat die groote dag op een onbekend tijdstip staat te komen,
wachten en andererzijds zijn er wordt gesteld; zoo nabij zelfs, dat de apostelen en eerste christenen leefden in het besef, dat Jezus zou weerkomen, voordat het toen levend geslacht zou zijn voorbijgegaan ja, dat aan Johannes op Patmos wordt geopenbaard, dat die dingen xaxv zullen geschieden. En wij leven 18 eeuwen later En nog toeft de vervulling dier profetieën Waar ligt hier de overeenstemming tusschen een schijnbaar zoo groote tegenstrijdigheid? dat
hij
eerst aan het eind aller dingen is te
uitspraken,
waarin
hij
als
zeer
;
nabij
;
!
!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's