Locus de Consummatione Saeculi - pagina 100
College-dictaat van een der studenten
98 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). besten
slaap,,
als
we
niet
droomen, niets merken van wat er
om
ons heen
en met ons gebeurt, dus ook niets bespeuren van een ethisch proces in ons. Een proces is iets, wat zich ontwikkelt uit een kiem. 't Ethisch proces wordt geboi-en uit strijd, moeite, smart, druk. Wanneer nu dat proces ook na
den dood wordt voortgezet, waarin zullen dan na den dood de verwikkelingen bestaan? Rome gevoelde dit en ontstak daarom het vagevuur, oorspronkelijk bedoeld, zooals we zagen, als een ignis spiritualis, maar dat om deze reden van lieverlee wel ignis corporeus moest worden. Omdat de afgescheiden ziel geen worsteling heeft, geen lijden kent, daarom mist ze de gegevens voor de mogelijkheid van het plaatvSgrijpen van zulk een
De Roomsche kerk
daarom den zedelijken strijd verplaatst hen bezig te zorgen. De mogelijkheid voor een ethisch proces na den dood ontbreekt derhalve, wijl de daartoe noodige conditie ontbreekt en daarom moet het dus ook ver-
ethisch proces.
en op
aarde
heeft
gezet: daar zijn de achtergeblevenen voor
worpen. 2.
De anima separata
mail.
Tot nog toe handelden we uitsluitend over degenen, die in Christus sterven. Doch hoe hebben we over de anderen te oordeelen? De Heilige Schrift geeft ons hieromtrent zeer weinig aanduidingen en dat wel om de eenvoudige reden, dat de Heilige Schrift een boek is, dat God de Heere aan zijne kerk, aan zijne kinderen heeft gegeven; evenals een vader beschikking nalaat niet voor dronkaards, maar voor zijne kinderen, zoo houdt zich ook Gods Woord l)ijna uitsluitend met Gods kinderen bezig. Alleen in de gelijkenis van den rijken man en Lazarus is een duidelijke aanwijzing;
eene
n.l.
ditie
de anima separata van den buiten Christus gestorvene is in andere condan die van den in Christus ontslapene hij bevindt zich onmiddellijk na ;
een toestand van jammerlijke ellende. Wil dit zeggen: volkomen duirelschheid? Neen. Het leven toch op aarde draagt een tweezijdig karakter. 1**. het is een vehiculum voor de zondem.acht {adgè, en yióc^og); 2". het is ook een vehiculum voor de gratia generalis, de macht, die de
den
dood
in
zonde terughoudt. Na den zondeval brak de zonde nog niet terstond uit in ai de schrikkelijke vormen, waarin zij zich later b. v. in de dagen vóór den zondvloed openbaarde. En na den zondvloed openbaart de Heere zijn verbond der algemeene genade, en daarin ligt eene zekere inbindende, tegenhoudende macht. God noodzaakt ook den mensch tot handenarbeid en ander werk, en noeste vlijt is een der beste middelen om de uitbreking der zonde tegen te gaan. Ziedaar een voorbeeld van het feit, dat het menschelijk leven onder de alge-
meene genade staat. Op aarde alzoo hoeft
do
wedergeborene
in
zicli
een leven van hijzondere
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 100](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's