Calvinisme en revisie. - pagina 27
25 Canossa,
Rome
tot
een leugen te maken. Een wijze van doen, die
bij
voortvloeit uit haar principieel voorop plaat-
rechtstreeks
sen van de gloria Ecclesiae. De kerk staat tusschen God en mensch in
en beslist over beider wederzij dsche verhouding.
Hier trad de
Geheel anders ging het in de Luthersche landen.
Overheid op den voorgrond. Het beste belijdenisschrift der Luther-
sche Kerk, de Confessio Augustana dankt zijn oorsprong aan den Augsburg wierd gehouden. Het was een
Rijksdag, die in 1530 te
keurvorst, die door zijne Theologen te Thorgau voor dezen rijks-
dag een concept-confessie
liet
Het is dit opstel der vorm der Augustana
opstellen.
Thorgauer artikelen dat Melanchthon in den goot.
politieke afgevaardigden der Luthersche lan-
Het waren de
den en steden, die
concept als uitdrukking hunner gevoelens
dit
aan den Keizer overlegden. En het was de Keizer met den Rijksdag die de eerste 21 artikelen dezer confessie, na veel tegenstand, aan de Luthersche Kerk gewonnen gaf. En ook deze gang van
zaken was
Immers van de
natuurlijk.
politieke
reformatie in het Luthersche Duitschland, initiatief,
en aan de
uitgegaan,
politieke
zij
macht was de
het ook op Luthers
macht
bleef de kerk in
Luthersche landen caesaropapistisch gehuwd.
Maar zoo ging het
in Calvinistische landen
tens het Calvinistisch beginsel, moest Confessie
bij
niet.
Juist krach-
deze geestesrichting de
spontaan uit de worstehng der geloovigen zelf voort-
komen; en aldus meer het karakter dragen van tot stand te zijn gekomen onder de drijving van den Heihgen Geest. Ook bij hun Confessie en in hun Theologie rekenen de Calvinisten van God uit, niet van den mensch. Het is God, die door het Koningschap van Christus, onder de Het is feitelijk regeert. lijke
vergaderingen
leiding des
Heihgen Geestes, de kerken
diezelfde Heilige Geest, die in de kerke-
praesideert,
die in de vergaderingen der ge-
loovigen de HeiUge Schrift uitlegt, en die de studiƫn der Godgeleerden richt, verdiept en bezielt.
Natuurlijk
kerk een
niet,
alsof dit
werk van den Heiligen Geest
absoluut karakter zou gedragen hebben.
in de
Veeleer hrak
de lichtstraal des geestes, zoodra ze slechts even door het prisma
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's