Locus de Consummatione Saeculi - pagina 143
College-dictaat van een der studenten
141
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). profetie, die
der dagen
met Maleachl
ten einde liep en
weer opkomen. De „nabi"
zal
is
opgehouden, zal aan het einde niet het karakter dragen van
evenwel
een Jesaja, die blijde boodschap verkondigde, maar van F.Uo, die eene voorafschaduwing, eene praefiguratie ervan was. De verschijning van den profeet Elia in Israël was abnormaal; eene geheel andere dan die van een Jesaja en anderen, die profeteerden met betrekking tot de komst van den Messias. Vandaar, dat de overtuiging leefde, dat Elia terug zou komen en dat men èn Johannes den Dooper èn Jezus er nu en dan voor hield en aanzag. En dit was in zooverre waar, als ook in het optreden van Johannes den Dooper eene praefiguratie
was van den groeten
was
natuurlijk geheel mis.
aanzag,
De ongeloovigen maken
dag. Dat
men
den Heere Jezus voor Elia
weer heel gemakkelijk af. Het is de schrijver van de Openbaring geeft hier weer eene voorstelling van Elia. Zoo doet het ongeloof altijd, dat spreekt vanzelf. Eerst vernietigen zij den Apocalyps en dan Elia zelf. er zich natuurlijk
zeer eenvoudig, zoo zeggen
Verder draagt zullen.
apart
Wel
zij,
optreden het eigenaardige, dat er tiveeiwofetenyemohiinm Maar evenals EUa en Elisa een vertegenwoordigen, zoo ook deze twee. Evenwel met dit onderdit
zullen onderprofeten hen bijstaan.
genie
scheid, dat Elia en Elisa de praefiguraties
vervulling dragen
;
bij
hen
n.l.
waren;
zij
zullen het karakter der
zal alles in veel ontzaggelijker zin
geopenbaard
worden. Die
twee profeten zullen begiftigd
doch wonderen,
maar
die
die
slechts
niet
uitingen
zijn
met de gave om wonderen
zijn
doen;
zijn
een reddend karakter dragen, van Gods verbolgenheid en toorn. Zij zullen
met de macht om hunne tegenstanders te Jezus genezende werking uitoefende. Deze hunne macht zal begiftigd
te
als bij Elia en Elisa
pijnigen, evenals
zich zelfs tot over
de elementen des hemels, over het firmament uitstrekken. En, terwijl Elia en Elisa slechts eene beperkte roeping hadden, alleen in Israël optraden, dragen zij een apostolisch karakter, zullen zij aan alle oord der wereld het oordeel
Gods brengen. Tevens zullen zij — en zie hier een vierde punt van verschil — martyres zijn. De daemonische macht toch zal er in. slagen hen te doeden en wanneer ze gedood zijn, zal die dood eene oorzaak van blijdschap zijn voor geheel de wereldmacht; men zal elkander geschenken zenden, evenals men in Israël deed na den dood van Haman. Maar daarna zal God hen uit den dood doen opstaan „na drie dagen en eenen halven is een geest des levens uit God in hen gegaan." Dan echter zullen ze geen roeping meer hebben op de aarde, maar ze zullen opvaren ten hemel ten aanschouwe van alle hunne vijanden. Daarna gaan de laatste teekenen in.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 143](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's