Locus de Consummatione Saeculi - pagina 254
College-dictaat van een der studenten
252 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
kan nog een schrede verder gaan en zeggen: eigenlijk doorleeft ieder de Apocalyps in zijn eigen leven, in zijn eigen geslacht, in zijne omgeving, in de geschiedenis van zijn vaderland. Want de Openbaring teekent ons den strijd, die woelt in elk menscheliJK hart. Als eenmaal de laatste band der zonde ons hart wordt
afgesneden, dan is dat het ondergaan van Satan in ons verbreken van het contact tusschen ons en den Satan. Doch door deze laatste anagogische interpretatie is voor ons de Heilige
uit
hart, het eindelijk
wat dusver incidenteel was en nog is, moet tot zijn Dat alleen geeft rust aan den blik; een ratio saffkiens toch voor de Apocalyps, als deel der Heilige Schrift, zou er niet bestaan, als het alleen was, om ons bezig te houden met Domitianus enz. Ook dit deel der Schrift is voor de kerk van thans bestemd. Welnu, de finale afloop der dingen moet natuurlijk een historie doorloopen. Men moet toch begrijpen, dat die Antichrist gewoon zal optreden, zonder dat wij het merken, dat hij het is. De idéé oyn een wereldrijk te stichten lag van oudsher in het menschelijke geslacht. Alleen, wat een groot rijk kan staande houden, is een snelle onderlinge gemeenschap. De afstanden hinderden altijd te veel. De generaals van Alexander e. a. waren nog veel knapper dan de tegenwoordige Duitsche. Toch kon Alexanders rijk niet blijven bestaan, omdat die snelle gemeenschap werd gemist. Doch thans worden alle middelen daartoe geboden. Weldra bestaan er als het ware geen afstanden meer. De revolutionnaire strooming van Babel uit was steeds de bedoeling om één wereldrijk of wereldrepubliek te stichten, zooals de Fransche Revolutie ook wilde. Dat iverkt thans nog na Schrift niet uitgeput. Alles
finale
komen.
in tweeërlei:
V. in de arbitrage,
die
een
Areopagus wil stichten voor
alle
landen ter
beslissing van allerlei onderlinge geschillen; en in het internationaal karakter van het Socialisme, dat een macht wil, aan de heele wereld de wet zal stellen. Ook hierbij wordt alleen gedacht aan de „Culturvolke," niet aan China enz. 2.
die
Het ontstaan van zulk een wereldrijk
ligt
dus in den natuurlijken loop der
gebeurtenissen.
Als
we nu
daarnaast stellen de antithese tusschen Christus en den
Mammon,
dan zien we, dat de wereldmachten al meer eerst een onchristelijk, dan een niet-religieus, weldra een anti-religieus, eindeeen anti-christelijk karakter gaan vertoonen. Op maatschappelijk gebied lijk wordt de macht van den Mammon al grooter en daarmede gaat al meer een streven gepaard naar vervreemding van God. Op lüetenschappelyk gebied voert al meer de philosophie, die met God en zijnen Christus niet rekent, den boven-
tusschen
toon.
Op
Christus
politiek
en
de Rede,
gebied openbaart zich
al
driester een radicalisme, dat
met
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 254](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's