Locus de Consummatione Saeculi - pagina 294
College-dictaat van een der studenten
29k!
CoUeg-e-dictaat van een der studenten (Dog-matiek).
wordt onderscheiden van
zelf toch
hij
avzbg
aco&r'icsraL,
dat
Gods gedaan, dat
de
is
zaligheid.
blijken
zal
werk en van hem wordt gezegd:
zijn
Wat
tweeërlei
het
werk
te zijn
door de kinderen
betreft,
geweest:
hooi, stoppelen,
^)
goud, zilver, kostelijke steenen. Het wordt alles in het vuur geworpen en dan zal eens iegelijks werk openbaar worden: het eerste verbrandt, er blijft niets van over; doch het tweede, de werken, die gelijk zijn aan goud,
hout
;
^)
gaan met
zilver en edelgesteente
komen dat
er gelouterd uit.
v.axav.a.ri6Bxai,
En
hem
door het vuur heen
voor dezen
iita96v
:
„volgen
hem" en
Maar voor het andere, bestand had irnnaQ-riGExai.
Uiipsxai.
het werk, dat geen innerlijk geestelijk
lijdt hij schade n.l. ten opzichte van zijn stand in het koninkrijk der hemelen, die wordt daardoor geringer. Doch wat zijn persoon betreft, hij zelf zal gered worden, want hij is het werk Gods en dat is ook „goud, zilver, edelgesteente", dat wel door het vuur beproefd wordt, doch niet vergaan kan,
Daarbij
maar
er
nvQÓg.
De
uit
gelouterd opera,
uit te
geloof zijn
het
voorschijn komt: avxhg 8\
cwQ'riGixui,
ovxaq 8^ ag dia
de merita rekenen echter alleen mee, voor zooverre als
gedaan.
De
KaXdfir},
de
è,vlcc
enz.
zij
worden door het vuur
verteerd.
Deze plaats, die het schitterendst is voor dit punt, zegt dus beslist, dat de merita alleen voor zoover ze door het geloof gewerkt worden, gelden. Niemand kan een ander fondament leggen, dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus (VS, 11.) En alleen op de ^ifieXiog d. i. Christus wordt gebouwd, (vs. 12.) Dat dezelfde ongelijkheid ook bij de ongeloovigen bestaat, bespreken we later in
de
staat
paragraaf,
en
stand.
die afzonderlijk over de verlorenen handelt.
Hun
staat is de i^ampzaUgheid,
hun stand de
Ook straf,
bij
hen
is
gelijk bij
de gezaligden het loon.
Als nu op deze wijze het finale oordeel zal zijn uitgesproken en degeheele ontwikkeling van het menschelijke geslacht zijn T;élog zal bereikt
ethische
hebben, dan zal plaats hebben de separatie. Die separatie hoort bij het oordeel. 12. Door Johannes den Dooper wordt dit reeds voorzegd, als hij Matth. 3 den Heere schildert met de wan in de hand, om de tarwe van het kaf te :
scheiden.
Matth.
7
:
19.
De
voorstelling
der Schrift
is
eene geheel andere dan
die,
de meeste vromen en predikers leeft, alsof namelijk de wereld zou verloren gaan en slechts enkelen daaruit gered worden. Neen alle beelden der Schrift wijzen juist op het omgekeerde de wereld wordt behouden, het geheele menschelijke geslacht wordt behouden, maar de verlorenen worden er uitge-
welke
bij
;
:
worpen, afgesneden, (e'x(ïaAA£U', h-AÓitxaiv) terwijl de stam blijft. Dit deden ook onze vaderen volstrekt niet tot zijn recht komen. Ze meenden te veel, dat
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 294](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's