Locus de Consummatione Saeculi - pagina 512
College-dictaat van een der studenten
180 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
We
gevoelen,
dat
botsing
clie
eerst
dan komt,
als beide kringen gelijk-
rnachtig worden. Zoolang de patria potestas verbindend
magistralis beperkt. In Rusland daarentegen, in
is
is
de potestas
zelf achterlijk
ontwikkeling, en het maatschappelijk leven weinig ontwikkeld
de potestas magistralis letterlijk
ontwikkeling van het volk, een en
v^^erkt,
waar de bevolking
ontwikkelt zich
vrij
doet
zelfbewustzijn
in de verschillende sferen, zooals in
leven van het huisgezin meer dan in eenig ander land op den voorgrond staat, dan is de burgerij eerst groot en staat ze met een mach-
ons
waar
het
is,
men van
den anderen kant een burgerleven en rijk maatschappelijk leven
alles. Krijgt
land,
't
onder den magistraat en
tig zelfbewustzijn
potestas
magistralis
stelt ze zich er tegenover, als
haar inquieteeren wil op
't
de
gebied van souvereiniteit in
eigen kring. TJit
poging een vergelijk, eene verhouding te zoeken, waardoor de sferen van souvereiniteit behoorlijk met elkander in rapport en contact
die worstelingeyi zijn de coyistitnUoneele staatsinstellingen geboren, de
om
en het streven
twee worden gezet. Thans nog een opmerking over de souvereiniteit in eigen kring. In de Schrift wordt de vadernaayn toegekend op alle terrein, waarop van souvereiniteit in eigen kring sprake kan zijn. Cf. de Spreuken, waarin 3N* leeraar en
"|3
patria
leerling
beteekent.
potestas
aldus
De verhouding van vader tot zoon wordt uit de gebied van souvereiniteit in eigen kring over-
het
op
gedragen.
Tegenwoordig heeft men ook het valsche begrip van koning op het gebied wetenschappen, waarbij men de analogie ontleent aan de potestas magistralis. De Schrift verklaart zich hiertegen, gaat alleen zuiver en houdt daarentegen het begrip van patria potestas vast. Ook gebruikt men in onzen tijd wel het beeld van priesters en koorknajjen. Dit is een klassieke en Heidensche voorstelling. Het is een verafgoding der wetenschap en nabootsing der Heidenen; immers in hunne tempels werd niet God de Heere aangebeden als de bron van alle wijsheid, maar werd de der
wijsheid
gepersonificeerd
in
de godin Minerva. Zulks grijpt ook plaats in de
maar dan wordt de wijsheid in den tweeden Persoon van de Drieëenheid gepersonificeerd, dus in God zelf, zoodat er niet een tweede God naast God komt te staan.
Christelijke religie,
Cf. V. Spr. 8 VS.
Art. 36 „
van
12 en 23: Ik, die de wijsheid ben en van eeuwigheid gezalfd.
d e C on
fe s s
i
e geeft in het begin het
Wij gelooven, dat onze goede God,
lijken
geslachts,
uit
volgende te lezen
:
oorzaak der rerdorvenhcid des mensche-
Koningen, Prinsen en Overheden verordend heeft, willende, x>olitiën, opdat de ongebondenheid
dat de ivereld geregeerd icorde door wetten en
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's