Locus de Consummatione Saeculi - pagina 253
College-dictaat van een der studenten
251
College-dictaat van een der studenten (Dog-matiek).
van Rome. Zoo komt men dan
tot
den
tijd
zakelijk al het beschrevene reeds vervuld is
Ten derde komt hier in aanmerking de reeds uitvoerig hebben besproken.
der Hervorming, zoodat dus hoofd(cf.
onze Kantt.).
chiliastische opvatting,
welke
we
interpretatiën niet iets tvaars? Zeer zeker. Gelijk in de eschatoredenen des Heeren (Matth. 24 enz.) de geheele toekomstige katastrofe ons geteekend wordt in de praealable katastrofe van Jeruzalems verwoesting, zóó ook wordt in de Apocalyps het pendant genomen van de Israëlietische macht onder het Sanhedrin, te weten de Romeinsche macht onder de keizers. De Joden en Rome waren de beide machten, die toen vijandig
in
Is
deze
logische
stonden tegenover de kerk, Aan beide machten, èn door de verwoesting van Jeruzalem, èn in den ondergang van het Romeinsche rijk, is een oordeel Gods voltrokken. Maar dat was praealabel. In Matth. 24 is ongetwijfeld het eerst
gedacht aan Jeruzalems verwoesting en in de Apocalyps aan den ondergang van Rome's keizerrijk, maar toch wordt daarin het oordeel geteekend. En dat
kan geschieden, omdat alle oordeelen Gods naar éénzelfden regel, naar één kanon gaan, en wijl, zoowel in het praealabele, als in het eindoordeel dezelfde machten tegenover den Heere staan.
we
In geheel het verloop der geschiedenis krijgen
dus eene gedurige
repeti-
eene reeks van oordeelen, die naar éénzelfden kanon gaan, met dezelfde middelen worden voltrokken, een zelfde doel beoogen, aan een zelfde macht tie,
worden opgelegd, en ook niet
„einerlei"
;
er
is
incidenteele oordeelen
te
door een zelfde macht. Maar toch
kwamen
over Israël,
verwoesting van Jeruzalem.
de
Bome
is
onderscheiden tusschen incldenteele en
Zoo ook
maar
één finaal
kwam
kwam
die repetitie finale.
Vele
er in 70 door
er één finaal oordeel over
in zijn val door de Aziatische volkeren. Derhalve lag het voor de hand,
kosmische oordeel werd geteekend in een beeld, aan een finaal oordeel ontleend en wel in dat over Israël (Matth. 24 enz.) en in dat over het Romeinsche rijk (de Apocalyps.) Aan deze beide finale oordeelen zijn de grondtrekken ontleend, ook voor de Apocalyps, en voorlöopig werden dus de eschatologische redenen des Heeren in Jeruzalems verwoesting en ook de profetieën der Apocalyps in de vernietiging van het Romeinsche keizerrijk dat
ons het
finale,
vervuld.
Wat
de Augastinlaansche voorstelling betreft,
merken we het volgende
op:
komt, is niet ongeprepareerd, maar is de eindelyjke explosie van een macht, die van het kruis af aldoor de geschiedenis gewerkt heeft, en aan welke telkens incidenteele oordeelen voltrokken werden. Die machten vertoonen in zwakke trekken het beeld van den Antichrist, in zekere mate wordt aan hen het finale oordeel voltrokken. Men
het oordeel
Gods,
dat
ten
finale
m
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's