GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 255

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 255

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

253 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

Gods openbaring reeds lang heeft afgedaan en de neutrale, godsdienstlooze school in de plaats der kerk tracht te dringen.

werken een voortdurend toenemen van de kant accentueert zich al meer de antithese anderen wereldmacht van den tusschen die wereldmacht en den Christus met Zijne kerk. Daarop moet het uitloopen. Dat zien we duidelijk. Er zal nogmaals bloed worden gestort. Uit Eenerzvjds

zien

we

derhalve

;

maar eene historie, die een dit alles zal dus een historie geboren worden gewoon, natuurlijk verloop zal nemen. En dat zal door Christus' komst op de wolken niet zoo opeens uit zijn: neen, Hij komt als mensch, er zal dus weer tegen Hem zal zich de wereldmacht met al hare woede strijd geboren worden stellen, om het dan voor Hem af te leggen, om den strijd tegen Hem te verliezen. Die geschiedenis, die komen moet, vindt haar wo;'/e/' in het gebeurde in het paradys. Daar stond het Godsrijk met den aan den mensch gegeven last om Satan het indringen te beletten, om als wachter hem tegen te houden. De mensch vervulde dien plicht niet, hij gaf het paradijs aan Satan over. Vandaar die geheele worsteling. En deze kan niet eindigen, voordat er weer een mensch (Christus Jezus) komt, die niet rust, voordat Satan finaal de wereld is uitgezet; en dan eerst kan Christus' koninkrijk komen. ;

;

Deze

finale oplossing

evenwel

niet te krijgen, door die

is

dig aan zichzelf en aan elkander over te laten. Zoo zou

machten eenvou-

men kunnen meenen

grond hiervan, dat die kerk toch geestelijk machtiger is dan de wereld en dus geestelijk zou moeten overwinnen. Doch dat kan niet, omdat de wapenen, waarmede die twee machten strijden, geheel heterogeen zijn. De wereld immers op

strijd

ten

intellect,

finale

met

met

de

het

zwaard.

bezieling,

Ze

begint

haar intellectueele ontwikkeling eindigt in haar

enthousiasme

in

misschien

met het enthousiasme; maar

zucht,

in

woede

allerlei

eerst

wel met het

dat alles ontaardt;

moordtuig ter vernietiging, Alzoo wordt de kerk

tot vernieling.

van Christus door haar aangevallen. En nu heeft Christus wel beloofd, dat de poorten der hel zijne gemeente niet zullen overweldigen, maar niet het omgekeerde. De kerk heeft in den strijd niets anders dan het geloof en dat is onvernietigbaar. Daarom overwint de martelaar de wereld met het geloof, doch tegelijk daarmede gaat hij d(^ wereld uit. En als de kerk pogingen aanwendt om zelf uitwendige macht te De kerk kan het zwaard niet overwinkrijgen, dan gaat zij ten val (Rome nen, maar de wereld kan ook het geloof niet overwinnen. Het einde dier worsteling kan dus geen ander zijn dat dit: dat de wereld finaliter eeyie absolute macht wordt ran het zwaard, van het geweld, en dat de absolute macht der kerk wordt p2rnr het geloof'. Doch deze twee kunnen elkaar niet raken, niet slaan, ze kruisen elkaar. Daar is dus geene moge!)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 255

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's