GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 153

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 153

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

151

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek.)

Vandaar weer

Immers

die

onzalige

die

strijd,

wat

scheidt,

eigenlijk l:)ijeenhoort

Gereformeerde Zendingsvereeniging, hier in Amsterdam zich vroeger bij de Gereformeerden aansloot, voegen de tegenwoordige „vrienden van Israël" zich bij de Ethischen, met wie zij tegen de Gereformeerden optreden. Deze heele beweging evenwel loopt op niets anders uit dan op eene „verjoding" van het christendom. 6. Hoe moeten loyj nu over deze kwestie oordeelen? Daartoe dienen we na te gaan, hoe door God zelf de lijnen zijn gelegd in terwijl Schwartz, de stichter der

heel de Schrift.

Ten

Israël

eerste:

maar komt

staat

niet

in het paradijs;

eerst zeer laat onder de volken op.

is

Aan

Noachs;

niet in de arke

de Israëlietische hedeeling

gaat derhalve eene oecumenische hedeeling vooraf.

Eerst dus is het eene oecumenische kerk van Adam tot Abraham en eerst daarna van Abraham tot op Christus is het eene particularistische kerk; en dan komt na den Christus weer de oecumenische kerk terug. Dit is een ;

krachtig argument. Het algemeene

is rege|.

En

regel is derhalve de oecumeni-

sche kerk, terwijl de Israëlietische, nationale kerk eene tijdelijke exceptie

Ten bij

tiveede:

is.

Hetzelfde geldt ook van de openbaring en de beloften Gods.

De openbaring Gods begint niet pas bij Abraham, maar reeds in het paradijs, Adam, den stamvader van het gansche menschelijk geslacht, het organisch

En van Adam gaan de openbaring en de belofte over Sem; en eerst daarna komen ze op Abraham. En als Israël

hoofd der menschheid. Seth, Noach,

op

openbaringsvolk onder gaat

als

openbaring niet

op,

maar gaat

zij

en

de oecumenische kerk begint,

houdt de

voort door het apostolaat.

Ten derde. De openbaring en de beloften, aan Adam, Seth, Noach, Sem enz. Abraham gegeven, zeggen niet, dat God Israël zegenen zal, maar zijn universalistisch; het zijn algemeen-menschelijke beloften en openbaringen. En wat alles afdoet: waar de oecumenische stroom der beloften zich bij Abraham terugtrekt in de particularistische-Israëlietische bedding, wat voor

vóór

wordt daar aan Abraham gegeven? Wordt aan Abraham gezegd: tot dusverre aan de kinderen der menschen gegeven, trek Ik terug op u en uw volk? Juist het tegendeel: U stel Ik afzonderlijk, opdat in u de belofte aan allen zal vervuld worden. Abraham en Israël — zijjn zaad — zyjn niet doel, maar middel, instrument belofte

het

al

om

heil,

alle geslachten

der aarde

te

zegenen.

„In u zullen alle geslachten des aardrijks gezegend worden."

Gen. 12 1 vermeldt ons de roeping van Abraham. Daar wordt dus de stroom versmald en beperkt tot de :

particularistisch-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 153

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's