GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 434

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 434

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

102

CoUege^dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

omdat ze beide

Specialis P.

dat

onmiddellijk

ze

zich

gratia zijn, d.w. in

splitst

z.

van boven l^omen en 2^ omen v^el ééne van de

tv^eeërlei v^rerking,

aarde naar boven en ééne van den hemel naar de aarde. De Gratia Specialis houdt meer den kant van „coolitus."

Alle

mun

V

ij

faculteiten staan op de basis van Gratia Co m-

f

Ten opzichte van de Niet ten opzichte van de overige i

s.

theol. fac. is dit hier

faculteiten,

want

nader waar te maken. do vorige § volle-

dit is in

wel ten opzichte van de theologische fac. omdat we hier indruisclien tegen de gewoonlijk gegeven voorstelling, vrucht van het Methodisme, volgens welke de theologische faculteit enkel met Gratia Specialis en niets met Gratia Communis te doen heeft. Deze quaestie deed zich nog twee jaren geleden voor, toen de bewering geuit werd, dat de kerk geroepen was om een theologische faculteit in 't leven te roepen en de andere faculteiten als behulpsels aan die theologische faculteit van kerkswege te verbinden. dig

uiteengezet,

Daarom is in de Gratia Communis

Wat uit

de

aangegeven, in hoeverre de theologische studie met de doen heeft. is dan het antwoord op deze vraag ? Antw. De theol. fac. ontvangt Gratia Communis niet haren inhoud. Dezen oniva^igt zij uit de Gratia §

te

:

en

Specieüis

Gods Woord t h e o 1 o g i a

daaruit e

alleen,

tcant p'^'incipium der theologie

saam, maeir „Sa u n i c u ]ii. Maar,

Confessie geleerd, dat wij

era gelijk

is

niet de ratio en

Scriptura est principium we

weten, wordt in Art. 2 van de

God kennen door twee middelen:

1". uit

der natuur, waarin, als in kleine letteren, allerlei dingen omtrent

de wereld

God

geschre-

we God nog veel beter leeren kennen. vinden we bij Hellenbroek e. a., dat we God

ven

staan, 2". uit de Schrift, waaruit

navolging van die uiting twee dingen, natuur en Schrift, kennen; doch deze voorstelling leidt op een dwaalspoor en gaat in tegen w^at de tlieologie altijd leerde dat de Sacra Scriptura principium theologiae unicum is. AYat is dan de reden, waarom de theologie met de ntituur te maken heeft ? Het antwoord op deze vraag bespreken we thans, nml. dat de theologie, niet In

uit

wat haar inhoud betreft, maar Communis Dit I.

is

Wat

in

verband

icel

formeel,

niet

de

Gratia

staat.

zoo in drieërlei opzicht. betreft

't

subject

en instrumenten.

Vragen wo ons af, wat is het subject van de theologische studie en van de Christelijke wetenschappen, dan ligt het in den aard der zaak, dat het subject, indien we het generaal nemen, geen ander kan zijn dan het subject van de wetenschap. Dit subject mag nu voor de juridische fac. anders gequalificeerd en gemodificeerd worden en in do med. en theol. fac. speciale

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 434

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's