Locus de Consummatione Saeculi - pagina 434
College-dictaat van een der studenten
102
CoUege^dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
omdat ze beide
Specialis P.
dat
onmiddellijk
ze
zich
gratia zijn, d.w. in
splitst
z.
van boven l^omen en 2^ omen v^el ééne van de
tv^eeërlei v^rerking,
aarde naar boven en ééne van den hemel naar de aarde. De Gratia Specialis houdt meer den kant van „coolitus."
Alle
mun
V
ij
faculteiten staan op de basis van Gratia Co m-
f
Ten opzichte van de Niet ten opzichte van de overige i
s.
theol. fac. is dit hier
faculteiten,
want
nader waar te maken. do vorige § volle-
dit is in
wel ten opzichte van de theologische fac. omdat we hier indruisclien tegen de gewoonlijk gegeven voorstelling, vrucht van het Methodisme, volgens welke de theologische faculteit enkel met Gratia Specialis en niets met Gratia Communis te doen heeft. Deze quaestie deed zich nog twee jaren geleden voor, toen de bewering geuit werd, dat de kerk geroepen was om een theologische faculteit in 't leven te roepen en de andere faculteiten als behulpsels aan die theologische faculteit van kerkswege te verbinden. dig
uiteengezet,
Daarom is in de Gratia Communis
Wat uit
de
aangegeven, in hoeverre de theologische studie met de doen heeft. is dan het antwoord op deze vraag ? Antw. De theol. fac. ontvangt Gratia Communis niet haren inhoud. Dezen oniva^igt zij uit de Gratia §
te
:
en
Specieüis
Gods Woord t h e o 1 o g i a
daaruit e
alleen,
tcant p'^'incipium der theologie
saam, maeir „Sa u n i c u ]ii. Maar,
Confessie geleerd, dat wij
era gelijk
is
niet de ratio en
Scriptura est principium we
weten, wordt in Art. 2 van de
God kennen door twee middelen:
1". uit
der natuur, waarin, als in kleine letteren, allerlei dingen omtrent
de wereld
God
geschre-
we God nog veel beter leeren kennen. vinden we bij Hellenbroek e. a., dat we God
ven
staan, 2". uit de Schrift, waaruit
navolging van die uiting twee dingen, natuur en Schrift, kennen; doch deze voorstelling leidt op een dwaalspoor en gaat in tegen w^at de tlieologie altijd leerde dat de Sacra Scriptura principium theologiae unicum is. AYat is dan de reden, waarom de theologie met de ntituur te maken heeft ? Het antwoord op deze vraag bespreken we thans, nml. dat de theologie, niet In
uit
wat haar inhoud betreft, maar Communis Dit I.
is
Wat
in
verband
icel
formeel,
niet
de
Gratia
staat.
zoo in drieërlei opzicht. betreft
't
subject
en instrumenten.
Vragen wo ons af, wat is het subject van de theologische studie en van de Christelijke wetenschappen, dan ligt het in den aard der zaak, dat het subject, indien we het generaal nemen, geen ander kan zijn dan het subject van de wetenschap. Dit subject mag nu voor de juridische fac. anders gequalificeerd en gemodificeerd worden en in do med. en theol. fac. speciale
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 434](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's