GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Calvinisme en revisie. - pagina 26

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Calvinisme en revisie. - pagina 26

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

24 voor Zijn God bestaan kan, of het

dat

is uit

en door de

liefdg

Gods in liem gewerkt. Maar terwijl nu alle overige geestesrichtingen in Christus' kerk dit standpunt wel innemen onder het gebed, maar zoodra het gehed met het Amen besloten is, zich verliezen in daarmee strijdende voorstellingen,

houdt de Calvinist de waarheid van

zijn

gebed ook

in 2ijn belijdenis, in zijn theologie en in zijn leven staande,

Amen waarmee hij

zijn

gebed besluit,

na

trilt

in heel zijn

en het

bewust-

en heel zijn existentie.

zijn

III.

De derde vraag

En dan eigen

zij

voor

richting

aanstonds de

bij

iveg

kwam

deze geestesrich-

Symbolen der Kerken? opgemerkt, dat uiteraard elke geestes-

bereiking

weg kiest en

beginsel

Langs wat

luidde:

ting tot uitdrukki7ig in de

van haar symbolisch doelwit haar

de keuze van dien

weg door haar

eigen

beheerscht wordt. Als de Roomsche kerk de belijdenis van

Immacadata conceptio en van de infallibilitas der uitspraken door den Paus in leerzaken ex cathedrd gedaan, tot leerstuk wil verheffen, roept de Paus een wereldconcihe saam, laat op dat de

concihe door de tolken der meerderheid, waarop

hij

rekenen kan,

deze leerstukken in gereedheid brengen, weet aan de leden der minderheid ontzag in te boezemen, en dwingt straks die minderheid,

om van

eigen

oordeel

af te

zien

en zich te onderwerpen, op

poene van uitwerping uit hun bisdom. Voorts kiest de Paus voor de bijeenroeping van zulk een concihe het meest gelegen

tijdstip,

ditmaal het oogenblik toen de groote oorlog tusschen Duitschland

en

Frankrijk

elk verzet

van de Gallikaansche kerk afsneed, en

het staatsgezag in Duitschland nog geen

tijd

voor tegen weer had.

Als vorst von Bismarck drie jaren later zulk een tegen weer in

den

Culturkampf organiseert,

is

het

der

Roomsche kerk reeds

gelukt in eigen boezem den tegenstand te fnuiken, en gevoelt ze zich machtig genoeg,

trotsche

om met behulp

der Duitsche Centrumpartij, het

woord van de Culturkampfer:

Wir gehen

nicht nach

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's

Calvinisme en revisie. - pagina 26

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's