Locus de Consummatione Saeculi - pagina 511
College-dictaat van een der studenten
179
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Zoo weinig vernietigt de potestas magistralis de patria potestas, dat de potestas
zonder patria potestas
magistralis
nihil
is;
want
zelfs
zal er potestas
moet ze in 't menschelijk besef weerklank vinden en iemand onderworpen moet zijn aan een ander wordt niet ge-
magistralis bestaan, dan
het
dat
besef,
't verband tusschen kind en vader. Daarin alleen ligt het besef van patria potestas, waarmede het denkbeeld van onderworpenheid gepaard gaat. Nu is het door Gratia Communis, dat God de Heere dit besef ook overbracht op de verhouding van onderdaan tot Overheid. De potestas magistralis is in de IKüria potestas gegrond en niet omgekeerd. De vader oefent gezag over zijn kind, niet omdat de Overheid het toelaat, maar iure suo, bij de Gratie Gods. De ve7iiouding nu tusschen patria potestas en potestas magistralis maakt, dat we niet met ééne, maar met twee potestates te doen krijgen; d. w. z. dat God Zijne souvereiniteit over menschen langs twee kanalen uitoefent. Daaruit wordt dit geboren, dat er op aarde niet slechts één kring van souvereiniteit bestaat maar een dubbele sfeer van souvereiniteit. 't Is volstrekt niet zoo, alsof er alleen souvereiniteit zou zijn in de potestas magistralis. Neen, ook daarbuiten is er souvereiniteit en moet ze er zijn, omdat geen deel van het leven aan Gods oppermacht onttrokken is, noch inwendig, noch uitwendig, alzoo aan Gods ordinantie onderworpen is, waardoor souvereiniteit ontstaat. Op 't gebied van het schoone, zedelijke en wetenschappelijke moet men God gehoorzamen en dat niet omdat de potestas
boren buiten
want deze
magistralis dit oplegt, vereiniteit
in
engeren zin
staat daar geheel buiten, daar toch de sou-
alleen
de verhouding van personen tot personen
betreft.
We
moeten het ons
niet voorstellen, alsof
eene tweede souvereiniteit staat, want het
Gods over nen,
niettemin de handhaving van
gewoonlijk
komt tot het gebruiken van tivee orgahopen langs twee kanaleyi het eene daarbuiten ligt een geheel andere kring, waarin
volgen van twee wegen en
de magistrale autoriteit,
is
souvereiniteit
de eene en dezelfde souvereiniteit
het leven, die bij de uitoefening
tot het
kanaal
nu naast de eene
is
uitgedrukt
met
Gods
tot het
;
souvereiniteit onverkort en
„souvereiniteit in eigen kring."
onverminderd geldt,
Daartoe behoort niet
de patria potestas, maar ook die van een fabrikant in zijne fabriek, van een kapitein op zijn schip. Onze vaderen, die op dit punt zeer diep dachten en vooral zeelieden waren, hadden dan ook de gewoonte in hun zeebrieven alleen
te schrijven
„Ik... schipper naast God op mi/jn
reiniteit lag opgesloten, dat hij als
schip)."
In die schipperssouve-
orgaan de souvereiniteit Gods op
zijn schip
uitoefende in het sturen.
Waar
tweeheid geboren
reine kringen.
ivordt,
kan
botsing ontstaan tusscJien die twee souve-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's