GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 762

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 762

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

430 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

van Petrus met Ananias niets met Niettegenstaande dit

maken

heeft en hier dus buiten valt.

uitspraken een beroep gedaan en nooit op eenig andere uitspraak.

dergelijke

Bucer,

Cali-'vjn,

ketterij te

altoos door de Gereformeerde Theologen op deze en

is

d Marck enz. schreven sleeds elkander na Turretijn, die in Zwitserland in een

Luther,

BulVüigcr,

en verklaarden zich voor dit gevoelen. Zelfs vrije republiek verkeerde, schrijft:

,/in

tales j^esfes et

monstra honilnum magis-

tratus animadvertere ijotest."

Het

niet

is

een

los

oj^komend gevoelen,

door Calvijn ten opzichte van Servet door de

G ere lor meer de

maar

eene unanieme opinie, dat ze

geëxecuteerd,

feitelijk is

kerk nooit op een dergelijke executie

maar is

dat

daarna

aangedro)tgen en

geen Gereformeerde Overheid eenige soortgelvjke execiUie heeft voltrokken. Hieruit volgt, dat met uitzondering van het eenige geding van Servet deze breed gebleven is. Ze zou geen doode letter gebleven van Servet, unaniem op de Christelijke consciëntie al spoedig zulk een weerzinwekkenden indruk gemaakt had, dat we juist aan dat geding van Servet te danken hebben, dat geen verdere executie heeft opgezette zijn,

leer

een

doode

letter

als niet het rechtsgeding

plaats gegrepen.

Nog verder is de zaak gedreven betreffende afgoderij en valschen godsdienst. Den cultum falsum hebben we reeds besproken. Bij afgoderij werd met name gedoeld op de afgoderij van Rome in mis en beeldendienst. Maar daar nu juist de Gereformeerde Overheden van Engeland, Schotland en Nederland met koloniën in aanraking kwamen, waar overal nog afgoderij bestond, rees de vraag of de Overheid daar de afgoderij zou moeten uitroeien.

En

Overheden ooit

één'

het antwoord luidt, dat noch de Engelsche noch de Nederlandsche

in

de koloniën

aan haar gezag,

maatregel genomen

hebben,

om

zij

de

't

ook indirect onderworpen,

afgoderij als zoodanig uit te

roeien, maar ze bepaalden zich tot het uitzenden van predikers om aldus de menschen te leeren en ze in de kerk te brengen. Door het koloniaal bezit kreeg juist deze quaestie een acuut karakter. De grofste afgoderij ^verd als zoodanig nooit geattaqueerd,

We

zien

dus,

maar dat

steeds geduld. icat de afgoderij betreft de leer der

ook

En wat

Vaderen steeds

Boomschen aangaat, in Engeland en ons land is alleen dit eenige te noemen, dat de bediening van de mis en de oprichting van beelden niet in H openbaar mocht geschieden. In de kerk daarentegen is ze steeds doorgezet zonder eenigen maatregel van de Overheid om deze afgoderij te weren of uit te roeien. Artikel 36 onzer Confessie neemt metterdaad het standpu)tt der toenmalige Gereformeerden in, wel niet zoo uitvoerig, want dit mag niet in een litera

mortua

is

gebleven.

belijdenis geschieden,

maar

de

toch in de beginselen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 762

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's