Locus de Consummatione Saeculi - pagina 647
College-dictaat van een der studenten
315 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). eigen levenswet, zoodanig
een
en niet
te veel te
een
in
of
revresentatie zal brengen, dat ze juist genoeg
tot
men nu
zeggen hebben; hoe
twee kamers
de coëfficiënten van levensfactoren
vergaderen, die naar billijkheid het volksleven
zal
representeeren. Vroeger werden steeds de belangen op den voorgrond gesteld, hetgeen zeer juist
was. Sedert de Fransche Revolutie werd dit op zij gedrongen. Nu zal men er weer toe terugkeeren. Zoo is er onlangs in België bij de nieuwe regeling van
den
Senaat
om
aan gedacht
ernstig
een kamer van belangen in te richten.
op het Program op het denkbeeld van kamers van belangen aangedrongen. Onze Eerste Kamer, zooals
Ook
Kuyper
in '78 is door Dr. A.
thans
die
bestaat,
heeft
geen
zijn toelichting
bij
zin.
Nu
reeds kan
staatsrecht voor goed de belangen zal opnemen,
bleem de
in
men
maar
profeteeren, dat het
het kost
tijd;
het pro-
moeielijk op te lossen en vele bezwaren zijn er aan verbonden, opdat
is
praktijk
elk
belang
zijn
eigen
invloed
krijge
en
niet
meer en
niet
minder.
We
toonen hier alleen de lijnen aan, die uit de verschillende dogmatische communis Gratia en de inrichting van
lijnen Israël,
van Schepping, Providentie, ons den weg wijzen.
men
nooit „absoluut" nemen. een mensch moet behandelen, denkt men daarbij steeds aan een volwassen mensch. Maar een mensch is niet altijd volwassen. Hij begint met een hulpeloos kind te zijn om op te klimmen tot een knaap, jongeling en man. Een mensch kan gezond of krank zijn, bij zijn ver-
Hetgeen hierboven gezegd
Wanneer men
vraagt,
is,
hoe
moet
men
stand of krankzinnig. als het nu is in het menschelijk leven, is het ook in het leven der Ook een volk is niet ineens een av-qQ rüstog, het begint met kind te en in kinderlijken toestand te verkeeren. Wil men nu al het gezegde toe-
Evenzoo volkeren. zijn
passen wil
een volk in zijn kinderlijken toestand, zooals b. v. de Javanen of beweren, dat het zoo moest zijn, dan miskent men geheel en al het
op
men
historisch element in het volkswezen. staat de zaak zoo, dat de patriarchale usus bij alle volkeren de van de grenzen van het gezag niet eens kende. Dit spreekt vanzelf, want welk motief zou de patriarchale macht gehad hebben om het leven der gezinnen en familiën aan te tasten terwijl het patriarchaal gezag zelf in die gezinnen en families gefundeerd lag? Na de patriarchale periode trad de landsvaderlijke periode in. Tusschen deze twee moet wel onderscheiden, al wordt ook wel een vorst uit de laatste periode een patriarchale vorst genoemd. De landsvorst nam de positie in van
Historisch
quaestie
een
patriarch,
doch zonder dat er patriarohie bestond, en nadat
alle patriar-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's