Locus de Consummatione Saeculi - pagina 439
College-dictaat van een der studenten
107
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). @ióg door de zonde voor den
haar verstaan zou. Op deze wijze is ook o hij mensch onkenbaar geworden. Daarom moet het
van kennis
in het bewustzijn
tot kennisse
Gods komen.
Het
dus de
is
fac,
theol.
menschheid en
reêele
met de betreft,
van den zondaar worden ingedragen, wat
die,
einddoel
van
:
de
1.
d e ë e
i
1
maar
m
a
t
e r
ligt
ivat object en
die,
aan de
en alzoo
methode
is.
In de § splitsen ze zich in twee
faculteiten.
de
2*^.
e,
Communis
Gratia
onderscheiden
alle overige
Thans volgen de 4 overige groepen
de
in
vorm
zal deze
subject en instrumenten, aansluiting
betreft,
overige faculteiten op één lijn staat,
i
principieel
object in een gereeden
i
e e
1
e
groep.
oog te houden leidt tot eene methode, die bij de materieele wetenschap hoort, op ideëel wetenschappelijk terj-ein; tot botanische, physiologische jurisprudentie, tot materialiseering ook van de ideëele wetenschap. Dit
niet
in
Men moet Be
't
ze splitsen:
van het bewustzijn en het jus als object van de jurid. Nergens kunnen we den logos gaan bekijken of het dingen bestaan alleen in de idee. Wel daarentegen kan men
object
als
logos
zijn ideëele dingen.
fac.
bezien
ius
;
die
hun uitwerking Het sooma en
zien.
de chüsis,
kannen we
wegen, meten. Dit
zien, tasten, tellen,
de materieele objecten. Deze twee, de natuurk. en med.
zijn
onderscheiden,
in
zooverre als de
(pvaig
ideëel licht treedt door correspondentie
buiten object
met de
ipvxri-
is 't
fac. zijn
en het
awiia
gradueel
meer
Verschil tusschen
in
lijk
dan ook, dat 't lijk puur materie is wat echter het soma tot de doorademing van iets ideëels. Splitsen we dus materieele en ideëele groepen dan spreken we daarmee niet uit, dat ze op één lijn liggen, wel dat zij generaal samenvallen. Deze vier faculteiten vallen, ivat betreft de Gratia Communis, alle saam, zoowel en lichaam
soma maakt
is
;
is juist
ivat betreft object als subject.
van den mensch subject van wetenschap en dus van de 4 dan moet deze logos niet opgevat, gelijk hij zou geworden zijn, als niets dan zonde en dood had doorgewerkt en er voor menschelijke beschaving een helsche toestand in de plaats gekomen ware, maar gelijk door de stuiting der Gi'atia Communis die logos gequalificeerd is. We hebben hier dus niet te doen met den logos uit de oorspronkelijke schepping, noch met den logos gelijk hij bij rechtstreeksche doorwerking der zonde zou zijn, maar met den Is
de
logos
faculteiten,
logos als subject, gelijk
hij
na den zondeval geworden
is
door Gratia Communis.
Dit geldt ook van het object.
De medische is.
noch de nat.
faculteit onderzoekt niet fac.
de
cpvotg,
's
menschen
ffw,(i«,
gelijk het
gelijk ze oorspronkelijk door
God
geschapen
tot aanzijn is
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's