GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 64

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 64

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

62

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

De bewegende oorzaak dezer nieuwe opinie ligt in het PantJtd'snie, dat nergens een storing van liet proces gedoogt, dat geleidelijke ontwikkeling wil en nergens toelaat de immediate inwerking van de daad Gods om opeens iets nieuws te poneeren of tot stand te brengen. Ook de zedelijke ontwikkeling van den mensch heeft het altijd als een immer voortdurend proces voorgesteld, dit pantheïstische standpunt uit de beschouwing niet anders kan dan deze, dat menschen, die gedurende hun leven op een laag geestelijk standpunt staan, na hun dood van lieverlede opklimmen tot hooger trap van geestelijk leven. Doch men moest nog verder, zelfs achter Eome terug.

zoodat van zijn

Immers

het

Pantheïsme,

gelijk

het

in

Danvin

optreedt,

heft het absolute

onderscheid tusschen de species op. Deze toch zijn niets andei's dan verschillende ontwikkelingsvornien van tó ov; er is slechts een gradueele opklimming,

opwaartsgaande ontwikkeling van plant tot dier, van dier tot mensch. der zonde moest dies geloochend en de zonde alleen opgevat als 't Wezen En niet alleen op de zonde, doch ook op het ontwikkelingstoestand. lage een genadeleven moest deze evolutie-leer toegepast. Tusschen geloovigen en ongeloovigen bestond geen wezenlijk onderscheid, doch slechts een gradueel verschil. Ongeloovig is eigenlijk gelijk aan: nog niet geloovig. Op een gegeven moment van ontwikkeling zou het geloof wel uitbotten. En waar dit nog niet scheen bereikt, moest het voor duizenden wel verschoven tot na den dood en zoo kwam men tot de fatale stelling: de principiëele bekeering kan ook nog wel

een

plaats hebben

Dit hing

na den dood.

samen met de

Wanneer men eenmaal

pantheïstische leer van de anoKaTdataaLg rav Tiavrav.

in het hoogste alleen ziet

een tot ontwikkeling geko-

dan moet men wel tot de conclusie komen, dat al wat leeft tot het geloof en tot de volkomen zaligheid komen moet. Immers de hoogste, de meest goddelijke persoon is zulk een, die naar het geloof ontwikkeld is. Daartoe moeten dus al de lager staanden in ontwikkeling ook komen. En als men nu ziet, hoe weinigen aan deze zijde van het graf tot het geloof komen; dat er slechts, stel 5 ^jo in bekeerden toestand sterven, dan moet men er wel na den dood te stellen. toe komen om de bekeering der overblijvende 95 De eigenlijke, groote ontwikkeling was dus hiermede na den dood verplaatst en al de ellende van het vagevuur weer binnengehaald. Ja erger nog; want, terwijl Rome zei niemand komt in het vagevuur dan de gedoopten, de leden der kerk, alleen omdat zij niet genoeg sanctitas hebben — leeren deze Vermittlungstheologen daarentegen, dat alle menschen, dus ook de heidenen, de -Joden enz. in het vagevuur komen, in eene phase geraken, waarin zij allen, de een na den ander, tot het aannemen van den Christus zullen komen. Vooral Oerfel

men

laagste,

,

%

:

on

Giidcr licbbon

de/c (liaikbccldcn ontwikkeld en

licltlx'ii

zicli.

als Voi-mitt-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 64

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's