Locus de Consummatione Saeculi - pagina 403
College-dictaat van een der studenten
§
Empirie en wetenschap.
3.
In de werküig ran de onderscheiden {actoren der Gratia Commnnis, voor zooveel deze geheel of gedeeltelijk door den mensch als tiveede oor-
zaak of coöperator Dei tusschen
hetgeen
slechts
wetenscliapp elijk
tot
stand
komen, moet onderscheid gemaakt
empirisch
gegrejyen en op
iverkt en hetgeen logisch ingezien,
grond hiervan met klare
beivust-
verricht tvordt. Overcd gaat de empirie vooraf en ivordt eerst veel
heid later
uit
deze
empirie
op
eenig
terrein
Aristoteles verovert de logos de eerste
heioustheid
en
de ivetenschap geboren.
genoegzame zelfstandigheid
critisch tegenover de empirie
op
te
treden.
Boor
om met
Niet vóór de
eeuw vangt de meer universeele ontplooiing der ivetenschap aan en eigenlijk pas in onze eeuw won de ivetenschap haar organisch karakter en trad ze haar manneli/jken leeftijd in, terwijl ook nu nog bij minstens drie vierde deelen van ons nienschelijk geslacht uitsluitend de empirie aan het tvoord is. De bloot eynpirische werking van de factoren der Gratia Communis mag daarom nog niet exclusive aan den Logos in God ivorden toegeschreven. Ook bij de empirie toch werkt de Logos in de menschen reeds mede, ten deele zelfs bewust, in zooverre voor het „post" het oog opengaat, ook waar het voor het „prop ter" nog gesloten blijft. De actie van den logos in den mensch ivordt dan te voorschijn geroepen door ivat 16^^^
men noemt:
inval, vinding,
noodzaak, heroïsme en poëzie, geaccentueerd'
drang en gemeenschapsgeest; in cdle ivelke van 's menschen logos met den Logos in God is, die z-ijn zin en actie met het bestel en de actie van God doet samenloopen. Dit nu geldt van elk der vier terreinen, die thans het gebied uitmaken van de vier niet-theologische faculteiten, d. i. : P, van de worsteling des menschen met de natuur, natuurkundige fac-, S^ van 's menschen strijd tegen ziekte en dood; medische fac, 3'^, van 's menschen kaynp tegen het chaotische van zijn gedisorganidoor
talent, genie, historischen
dingen
het
de
verwantschai)
seerde samenleving
zijn
;
juridische fac, en
eindelijk
van zijn verzet tegen de ontreddering van gedachtemvereld en zijn verleden; philologische
4^,
zijn logisch bestaan, fac.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 403](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's