Locus de Consummatione Saeculi - pagina 691
College-dictaat van een der studenten
De magistratu
§ 12.
in sua in ecclesiam relatione.
De vraag naar de juiste verhoudimj, ivaarin de Overheid zich tot de Kerk van Christus heeft te -plaatsen, is daarom zoo uiterst moeielijk te beantivoorden, omdat hier twee verwante en toch principieel onderscheiden
levenssferen
macht aanwezig
op is,
éénzelfde terrein bestaan, zonder dat er een derde
die,
boven beide staande, beider recht aamüvjsi en des-
historie toont dan ook, naar gelang de feitelijke machtsverhouding is, nu eens de Overheid de Kerk van Christus onder haar juk brengt, dan de Kerk de Overheid van zich afhankelijk maakt en dan weer beide, schier zonder verband, los naast elkander bestaan en elk heiirs lueegs gaan. De Overheid kan de Kerk onder haar juk brengen of door ze te vervolgen, gelijk Decius; noodig tegenover den schender handhaaft. De
hoe, al
of haar, gelijk Constantvjn deed, architectonisch in het organisme van het rijk
onder rijkshoogheid
De Kerk op haar
in te zetten.
kan de Overheid van
beurt
zich afhankelijk
maken
of rechtstreeks door nabootsing van de hiërarchische theocratie, gelijk in de Middeleeuwoi ; of ivel de facto, indien zij het volk beheerscht en door
den constitufioneelen iveg de Overheid divingt zich naar haar indifferentie trad ook, ivaar formeel een
het volk in te
voegen.
afider
De verhouding der
recht
Christus
gold, steeds
in,
loanneer in geloojlooze tijden de Kerk van
geen geestelijke kracht ontplooide, en
uit
dien hoofde de Over-
heid in haar noch een gevaarlijk concurrent noch een begeerlijk botulgenoot zag.
Het
By zant in isme,
volkskerk
tot
ook wel
haar hypothese
heeft,
Caesaropapie is
genoemd,
door keizer Constantijn
die
de
uit het
Paganisme der Grieksch-Eomeinsche tvereld op de Christelijke kerk overen is na in de Middeleeimen niet zoozeer formeel als ivel in macht teruggedrongen te zijn in en na de Reformatie iveer boven geko-
gebracht
men land,
in de idee der nationale staatskerk, in in
het
summo-episcopaat der
ordinum van Hugo de Groot, de stelsel
De
den defensor
Duitsche
vorsten
fidei in
Enge-
en in de j^ietas
theorie der Loevesteinsche factie en het
van Erastus. hiertegenover staande
hiërarchische idee,
die de
Overheid aan
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's